Engelske TV-seere følte seg lurt av iPhone-reklamen.

Annonse


Nå kan du se iPhone-trailerne

Nå kan amerikanerne begynne å spare: Den mest forhåndsomtalte mobiltelefonen i historien kommer 29. Juni. Det har Apple nå offisielt lansert, etter en god stund å ha antydet «i løpet av sommeren». Noe som like før helga endret seg til «i løpet av juni».

Se kampanjen på nettet

Nå er altså den offisielle lanseringsdatoen satt. Og Apple er ikke snauere enn at de lanserer reklamekampanjen allerede nå, slik at alle som vil kan se den på nettet.

De tre reklamesnuttene viser hvordan du kan bruke telefonen. Den første forklarer hvordan iPod-funksjonene er lagt inn i iPhone, og hvordan telefonen skiller seg fra iPod. Den andre forklarer hvordan du bruker telefonen, som har en unik pekeskjerm som kan betjenes med bare en hånd.

Oscar-debut

Den siste reklamefilmen tar for seg bruken av navigasjonsprogrammet Google Maps, som er sømløst integrert.

Annonse


Sam vanlig snakker vi om elegante annonser som både i utseende og budskap spiller på Appøles designbevisste publikum. Debuten for kampanjen skjedde imidlertid under årets Oscar-utdeling i slutten av februar , der det iet innslag ble presentert en lang kavalkade med kjente, historiske Hollywood-navn.

Ring! Ring!

Blant dem var Lucille Ball, Dustin Hoffman, Will Ferrell og Herr Utrolig fra animasjonsfilmen De Utrolige. Sistnevnte skapt av Pixar, selskapet som Apple-sjefen Steve Jobs skapte og som seinere er kjøpt av Disney-konsernet.

Annonsen ble innledet med en gammeldags ringetone av den typen som lød i utvalgte (det var ingen selvfølge å ha telefon) norske hjem på 1950-tallet. Innslaget var laget slik at du fikk se stjernene svare på telefonen. Deretter sto det bare et stort «HALLO» og deretter «kommer i juni» på skjermen.

Verdens åttende vidunder?

Over en million amerikanerne hadde i slutten av mars meldt seg på i Apples og mobilselskapets Cingular/AT&Ts forhåndsvarslingsprogram. Og mer eller mindre spørreundersøkelser har vist at en av fem amerikanere i arbeidsfør alder er interessert i å kjøpe telefonen.

Analytikere har kalt telefonen et «monster», og enkelte har gått så langt som til å spå Nokia, Sony Ericsson og alle de andre mobilprodusentene samme skjebne som Creative og alle de andre MP3-spillerprodusentene i forhold til den helt dominerende iPod.

iPhone er i det hele tatt det mest opphaussede elektronikkprodukt i historien. Forventningene er dermed skrudd i været, noe som selvsagt også har skapt historiens største fallhøyde dersom produktet ikke skulle vise seg å være verdens åttende underverk likevel…

Uklart med Norge

Fortsatt er det høyst uklart når (og noen mener også om) telefonen kommer til Norge. En eventuell Europa-lansering vil tidligst skje til høsten, og muligens vil europeerne få en helt annen versjon av telefonen.

Alt avhenger av om Apple klarer å få på plass avtaler med de store teleselskapene. Her i landet skal de ha hatt samtaler med Telenor, men ingenting er avklart ennå. Apples politikk er å gi ett selskap eneretten til å selge telefonen, og ikke selge den uten abonnement.

Reklamefilmene kan du se på Apple.com

Annonse