Hopp til navigasjon Hopp til innhold
SC5-2

SNIKTITT: Splinter Cell 5

Splinter Cell: Conviction prøver på noe helt nytt. Vi har sett nærmere på spillet.

PARIS (ITavisen): UbiSoft Montreal er ganske modige. Med det kommende Splinter Cell: Conviction, det femte spillet i den kjente serien om superagenten Sam Fisher, satser de på å fornye opplevelsen totalt.

Vi kan for så vidt forstå det. De fire eksisterende spillene baserer seg på samme prinsipp, der samspillet mellom lys og skygger er essensielt, og utsrakt bruk av tekniske verktøy nøkkelen til å overleve. Og vi har tross alt alltid elsket konseptet. Men når spill nummer fem nærmer seg, er det kanskje på tide å tenke litt nytt?

UbiSoft Montreal står bak to av de tidligere SC-spillene, det originale, samt Chaos Theory. Dette blir altså første gangen de prøver seg på nestegenerasjonsutvikling, men lover at vi virkelig skal merke at Conviction er en ny type spillopplevelse.

En ettersøkt mann

Conviction handler fremdeles om Sam Fisher, men i motsetning til tidligere spill er han på rømmen fra sine egne arbeidsgivere, Third Echelon. Dermed er det duket for en svært intens opplevelse.

På UbiDays-arrangementet i Paris for noen dager siden fikk vi endelig dypere innblikk i hvordan Conviction skal revolusjonere snikesjangeren. Sam er en jaget mann, og hele dynamikken er følgelig endret. Brettene vi fikk sett handlet i hovedsak om å gjemme seg i åpne områder, fulle av mennesker. Det er menneskemengdene som på mange måter er den store stjernen her, hvordan kan vi skape forstyrrelser for at vi kan forsvinne usett? Sam har flere løsninger til disposisjon.

For det første kan vi alltids gjemme oss i mengden. Følge etter en gruppe mennesker og gjøre oss usynlig for overvåkerne (vektere, politifolk). Eller bruke omgivelsene til å late som om vi bare er vanlige forbipasserende. Slike teknikker varer imidlertid ikke lenge, og på et tidspunkt vil vi bli oppdaget.

Lag trøbbel

Dermed er nettopp mulighetene til å forstyrre den allmenne ro og orden vanligvis den beste løsningen. I demoen vi fikk sett kunne Sam skyte i stykker en gassbeholder, noe som naturligvis forårsaket panikk og lot ham komme seg unna. Ved å stjele eller velte gjenstander vil du også kunne trekke oppmerksomheten vekk fra deg – eller til deg. Noen ganger vil det nemlig være nødvendig å skape forstyrrelser som får vaktene på sporet ditt, men med litt eleganse og planlegging vil du kunne lure dem til et roligere sted der du kan ta dem ut uforstyrret.

Poenget er at menneskemengden reagerer dynamisk. Du vet aldri helt hvordan folkene rundt reagerer på din oppførsel, og du må stadig vekk improvisere.

SC5

Men Splinter Cell: Conviction handler om mye mer enn bare menneskemengder. Sam Fisher vil fremdeles kunne bruke sine tradisjonelle teknikker som å gjemme seg og bruke verktøy til å spionere på forbipasserende vakter, for så å angripe dem bakfra. Men kampmekanikken er kraftig oppgradert, da slåssing blir en mye større del av spillet. Sam skal tross alt kjempe for å overleve, ikke infiltrere en hemmelig organisasjon.

– Når Sam ble oppdaget i tidligere spill, var det slutt. Når han blir oppdaget i Conviction, begynner spillet, sier produsenten Mathieu Ferland til ITavisen.

Åpent

Fleksibiliteten i hvordan du skal gå frem begrenser seg ikke bare til å lure seg rundt menneskemengder. I følge utviklerne kan de aller fleste objektene i spillet løftes, flyttes på og brukes. Både for å lure forfølgerne (for eksempel ved å kaste en avis i ansiktet på dem), og for å angripe dem (vi så sekvenser der stoler og bord ble plukket opp og bruk som våpen), og også for å gjemme deg (ved å barrikadere dører med skap og andre gjenstander). Det hele virker svært åpent og intuitivt.

Og når alt kommer til alt kan du like gjerne bare denge løs på vekterne, takket være Sams nye hånd til hånd-angrepsmuligheter.

Selve spillets struktur er også forandret. Det er ingen tradisjonelle oppdrag her, men korte sekvenser på rundt 30 minutter. Det skal være intenst, det skal gå fort, du skal føle trykket fra de som er ute etter deg.

Det visuelle har naturligvis fått seg en ytterligere ansiktsløftning (selv om nylige Double Agent allerede så temmelig pent ut), med detaljerte utendørsomgivelser og unike ansiktstrekk hos alle de tilfeldige forbipasserende vi ser. Ikke minst lover UbiSoft at også flerspillerdelen skal være like lekker å se på.

Også på nett

Flerspillermulighetene for øvrig fikk vi ikke vite spesielt mye om, men de skal definitivt være tilstede. Og tidligere Splinter Cell-titler hadde jo noen virkelig interessante ideer når det gjaldt kooperativ spilling, så vi håper og tror at Conviction vil by på noe unikt også for flerspillerentusiaster.

Det er for tidlig å gi noe endelig dom over retningen Splinter Cell har tatt. Vil fansen av tradisjonell lys/skygge-sniking føle seg sviktet? Klarer UbiSoft å selge konseptet med dynamiske brett til nykommerne? Vi vet ikke. Men vi stoler på at utviklerne vet hva de gjør, og ser frem til mer info om spillet i tiden fremover.

Splinter Cell: Conviction kommer til høsten, til Xbox 360 og PC.

Stikkord: ubisoft, xbox