Hopp til navigasjon Hopp til innhold
HAZE_Quarry

SNIKTITT: Haze

Vi har vært i Paris og prøvesmakt på dette spennende skytespillet til PS3.

PARIS (ITavisen): Haze er ikke noe nytt for oss. Vi så spillet bak lukkede dører allerede for ett år siden, på E3 i fjor. Og det virket ikke nevneverdig spennende da. En slags Far Cry-klone med futuristiske våpen og det hele. Men utviklerne i Free Radical vet da hva de driver med?

Joda, det gjør de. Med blant annet Timesplitters-serien på CVen, har Free Radical gang på gang bevist at de klarer å dytte inn store doser originalitet og kreativitet i slitne sjangere. Dette er tross alt de samme menneskene som i sin tid skapte både GoldenEye og Perfect Dark på Nintendo 64, før de brøt ut av Rare og startet det nye selskapet.

Haze har definitivt ganske generiske rammer. Inspirasjonskildene er klare: Halo, Far Cry, diverse annen verdenskrig-baserte spill. Nær fremtid, høyteknologiske våpen, kjøretøy. På overflaten kan spillet virke en smule uorginalt.

Dyp tematikk

Men når vi setter oss ned med utviklerne under det nylige UbiDays-arrangementet i Paris, begynner vi å forstå hva Free Radical vil med Haze. Dette er et spill som skal vekke helt andre reaksjoner i oss enn ditt vanlige skytespill. Dette er et spill som skal gå under huden på deg.

– Hvilken som helst utvikler kan få inn en eks-soldat til å være militær rådgiver når de skal lage et krigsspill. Men de får da bare en side av saken, sier den svært energiske Rob Yescombe, spillets manusforfatter, til ITavisen.

– Når vi begynte med Haze, tenkte vi på hvordan vi kan presentere krig som underholdning. Dette en god del moralske problemer med å tjene penger på noen andres traumatiske erfaringer. Vi har vist dere i dag den morsomme delen ved å spille et godt spill, men vi vil også gi dere noe å tenke på. Hvis du er en soldat i Irak, du adlyde ordre. Du har ingen valg. Hvis du spiller dette spillet, må du adlyde ordre. Så det er tydelige paraleller mellom spillet og virkeligheten.

Poenget, i følge Free Radical, er å fremstille krig som en grusom realitet. Folk som blir skadet skriker av smerte. Forkullede lik forsvinner ikke få minutter etterpå, de blir liggende på bakken.

– Når folk dør i Haze, lider de virkelig, sier Yescombe.

I en av sekvensene vi blir vist, blir en rebell-leir bombet av flyene til privatselskapet Mantel. Dette selskapet kontrollerer det meste, og har sitt eget private hær – som du også tilhører. Du ser bombingen fra avstand, men etter hvert nærmer vi oss restene av leiren, og opplever plutselig horrible «flashbacks» fra det brutale angrepet. Krigens grusomheter skal oppleves på nært hold.

Det moralske standpunktet er altså tydelig. Krig skal vises fra alle sider. Det skal vekke emosjoner og følelser. Men hvordan er spillet i seg selv?

Jungel-helvete

Nestegenerasjonsmusklene spennes for fullt her. Brettene vi fikk sett er i hovedsak jungelbaserte (spillet foregår i Sør-Amerika). Det er mye nydelig vegetasjon her, ikke så ulikt kommende Crysis, og omgivelsene er flotte, storslåtte og føles veldig levende. Haze bruker alle spesialeffektene i boken, og fargepaletten kan forårsake midlertidig blindhet. Det ser svært pent ut. Grafikkmotoren er for øvrig utviklet av Free Radical i sin helhet.

Alle disse spesialeffektene har en unnskyldning: såkalt Nectar, en substans du og de andre Mantel-soldatene har tilgang til. Nectar forsterker dine sanser, og du kan ved et knappetrykk forbedre treffsikkerheten din, se fiendtlige soldater bedre, eller til og med forutse angrep sekunder før de faktisk skjer, slik at du har tid til å søke dekning.

Men Nectar har også negative effekter, og kan misbrukes. Faren for at du mister kontrollen over bruken av stoffet er tilstedeværende, noe dine motstandere også har lært seg å utnytte.

Samarbeid for alle penga

Haze har implementert en lagmekanikk, der du blir beskyttet av tre datastyrte soldater. Men enda bedre: det er full støtte for kooperativ spilling over internett, og dine venner kan når som helst hoppe inn og ut av spillet og hjelpe deg gjennom tøffe situasjoner, ikke ulikt Gears of War.

HAZE_AbandonedResort_NectarBOOST

Vi fikk også sett kjøretøysekvenser med buggy-aktige biler som bemannes av to til fire personer (én kjører, én skyter, og to stykker til kan henge ut av sidene), og disse vil dukke opp både i enkeltspiller og multiplayer. Free Radical lover naturligvis også full flerspillerstøtte i tillegg til kooperativ modus.

Det er fortsatt mye usikkerhet når det gjelder historien, variasjonen i brettene og andre elementer. Det er klart at Free Radical holder mye hemmelig. Men det vi har sett av Haze ser ekstremt lovende ut, og spillet har plutselig havnet ganske høyt på vår forventningsliste. Vi ser at UbiSoft har mye tro på spillet, og med såpass erfarne utviklere bak roret er det ikke mye som kan gå galt. Håper vi.

Haze lanseres til høsten, først og fremst på PS3, men Xbox 360 og PC-versjoner skal følge senere.

Stikkord: playstation, ubisoft