dirt shot1

Annonse


SNIKTITT: Colin McRae Dirt

Rallyspill er en sjanger mange har savnet i det siste. Både PS2 og Xbox fikk i sin tid en lang rekke solide rallytitler, særlig RalliSport Challenge-serien, WRC-serien og Colin McRae-serien har vist seg til å være veldig populære. Vi skal ikke beskylde et visst brødrepar fra Spydeberg for å være grunnen til denne økningen i populariteten av rallyspill, men vi har våre mistanker.

Det har imidlertid vært relativt stille fra rallykanten på den nye generasjonen konsoller. Og spørsmålene har vært mange. Både WRC- og RalliSport Challenge-spillene er foreløpig lagt på is, med en usikker fremtid, og det er opp til en veteran å introdusere sjangeren til de mektige nye maskinene.

Nettopp, gode gamle Colin McRae-serien, som jo debuterte allerede på den originale PlayStation-maskinen, får nå æren av å bringe rallyverdenen til HD-generasjonen. Og alt tyder på at spillet gjør med med eleganse.

Urent

Undertittelen Dirt avslører mye om spillets hensikter. Den tradisjonelle rallyoppbygningen forkastes litt her, og spillet tar seg en del friheter med sporten, blant annet ved å introdusere nye kjøretøyklasser (for eksempel spretne buggyer) og baner. Og ja, det handler i hovedsak om skitt, gjørme og møkkete veier, selv om det også finnes solide, asfaltbaserte baner her.

Annonse


Dirt har en karrieremodus og en flerspillermodus, men ingen av disse var spillbare i versjonen vi har testet. Det eneste vi fikk prøve var noen enkeltløp, så vi skal i denne forhåndsomtalen konsentere oss rett og slett om hvordan det føles å spille Dirt, og ikke minst hvor flott det ser ut.

Det er fort gjort å trekke visse paralleller mellom PS3-suksessen MotorStorm og Dirt. Begge spillenes forkjærlighet for gjørme sier sitt. Men mens MotorStorm har et arkadepreget fokus på urealistiske krasj og eksplosjoner, og vil gjerne at du skal utforske banene og finne nyttige snarveier, er Dirt fremdeles en ganske så realistisk rallyopplevelse, med fokus på lineære baner og skademodell som straffer uansvarlig kjøring. Og det er ganske vanskelig. Du skal lære deg å kjenne bilen din, og du skal lære deg å kjenne banen. Bilene oppfører seg som vi forventer rallykjøretøy til å gjøre, responderer bra, men krever sin tålmodighet. Det skal kreve litt å holde de på banen.

dirt shot2

Fysikken gjelder

Fysikk er stikkordet i nye Colin McRae. Kollisjoner resulterer i spektakulære krasj, der enkeltdeler av bilene realistisk knekker, løsner, til slutt detter helt av. Selv omgivelsene dine påvirkes, noe som har vært en sjeldenhet i spill tidligere. Autovern og stolper bøyes, reklameskilt velter, beskyttende dekk ruller langs banen. Avhengig av hvilke hindere du krasjer med påvirkes bilen annerledes. Selv når du kjører gjennom gress føles det som om du gjør nettopp det.

Skadene bilen din får reflekteres i kjøretøyets oppførsel. Du mister gradvis styringen, motoren mister gradvis kraft, bilen får plutselig tendenser til å kjøre mot høyre og du må hele tiden kompensere. Du straffes for uforsiktig kjøring, men du straffes rettferdig. Du vet hele tiden at det er din skyld hvis du gjør det dårlig.

Nivået på skadene på forskjellige deler av bilen kan til enhver tid sjekkes ved å pause spillet og se på menyen som kommer opp da.

Verdens peneste?

Den realistiske kjøre- og skademodellen pakkes inn i den lekreste visuelle rammen vi har sett i et bilspill. Colin McRae Dirt er rett og slett fascinerende pent. Selv om vår tidlige versjon både hadde tendenser til hakking, svak tegneavstand og andre, mindre feil (alt dette vil selvsagt rettes opp i endelig versjon, håper vi i det minste), er det faktisk ganske lett å bli lurt til å tro at vi ser på en TV-sending. Attpåtil i HD. Banenes overflater er herlige enten det er asfalt, grus eller gjørme, og bilene er eksepsjonelt skarpt modellert, med fulle refleksjoner, skygger, og det hele. Alt som forventes fra nestegenerasjon. Omgivelsene utenfor selve banen, som trær, skoger og andre detaljer er også ypperlig fremstilt. Det er ikke det minste tvil om at Dirt er et av spillene som virkelig begynner å vise hva nestegenerasjon er god for. Bare de løser framerate-problemet, naturligvis.

De banene vi fikk testet varierer fra veldig skitne og gjørmete til mer tradisjonelle asfalterte, og det er to spillmodi vi kunne prøve. Én der du kjører mot en rekke motstandere, og én der du kjører alene, og prøver å slå dine egne tidsrekorder. Vi er naturligvis mest spent på den fullverdige karrieremodusen, som var låst i vår utgave.

Det er uansett helt klart at Dirt både har en fabelaktig kjørefølelse, og høy grad av realisme takket være fysikkmotoren, samtidig som det ser herlig ut rent visuelt. Men viktigst av alt, spillet virker til å by på stor dose genuin underholdning, og det er tross alt det essensielle. Vi ser frem til å få hendene våre på fullversjonen, og kommer tilbake med anmeldelse når spillet slippes.

Colin McRae Dirt kommer til Xbox 360 og PC i juni, og PS3 til høsten.

Annonse