PLATTFORM:  Med Android får Google et bredere nedslagsfelt for sine mobile applikasjoner, i samarbeid med bl.a. HTC.

Annonse


Den neste søkekrigen blir mobil

Google, Yahoo og Microsoft posisjonerer seg nå for å vinne neste runde i søkekrigen. Her handler det om hvem som skal bli dominerende innenfor søk på mobile plattformer. Det er ingen selvfølge at Googles dominans fortsetter.

– Mobil, mobil, mobil

I dag har Google i overkant av 50 prosent av søkemarkedet i USA. I løpet av få år har klikkbaserte annonser knyttet til søkeresultater vokst til å bli en milliardindustri. Nå ser aktørene på det neste formatet:

– Mobil, mobil, mobil, svarte Google-sjef Eric Schmidt på spørsmålet om interessante fremtidsteknologier for søkekjempen. Selskapet er imidlertid ikke de eneste som posisjonerer seg.

Satser på stemmegjenkjenning og lokale søk

Forrige måned kjøpte Microsoft selskapet Tellme Networks.Inc. Selskapet har utviklet en stemmegjenkjenningsteknologi som enkelte håper skal kunne fjerne behovet for inntasting av informasjon.

Annonse


Yahoo har allerede en mobil søkemotor som ifølge dem selv tar deg til resultatet med færre klikk enn Googles. Yahoo har også inngått avtaler med fire av de fem største amerikanske mobiloperatørene om at deres søkeprogramvare skal komme forhåndsinstallert på operatørenes mobiltelefoner.

Kunden må betale?

Yahoo satser også på å levere lokalt relevant informasjon med sine mobilsøk. Brukerene vil derfor først få informasjon om vær og tilbud i området de befinner seg i.

I første omgang antar man at mobile søk vil erstatte nummeropplysningstjenestene på mobil. I USA er disse enda dyrer enn i Norge. Google har allerede lansert en automatisert stemmegjenkjenningsbasert nummeropplysning.

Nå ser analytikere på inntektspotensialet for mobile søk. Mens nettsøk finansieres med klikkbaserte tekstannonser, tror enkelte at mobilbrukere vli være villige til å betale for å få tilgang til et ubegrenset antall søk hver måned.

Kilde:
Reuters

Annonse