Annonse


SPILLTEST: FEAR

I 2005 kom FEAR til PC, etter mye forhåndsomtale og høye forventninger. Spillet var bra, men ikke bra, synes vi. La oss først snakke om hvorfor (les også vår anmeldelse).

FEAR forsøkte å kombinere en avansert kampmekanikk, med motstandere som kunne fremvise fabelaktig kunstig intelligens, og en stemningsfull horrorfortelling med elementer hentet direkte fra japansk grøsstradisjon.

Noen av elementene fungerte altså, noen gjorde ikke det. Skytekampene var svært underholdende. FEAR bød på en flott samling av mektige våpen, og de klonede soldatene var verdige motsandere som brukte solide taktikker for å få deg drept.

Men spillet var svært repetitivt oppbygd, med kilometervis med like korridorer, som med jevne mellomrom åpnet seg for å gi plass til en skyteepisode. Slik fortsatte det gjennom mesteparten av spillet – gang, gang, åpent rom (skyting), gang, gang, åpent rom. Og så videre.

Annonse


Dessuten var de tilsynelatende skumle elementene aldri spesielt skremmende, men til gjengjeld veldig forutsigbare.

Men FEAR var ganske gøy likevel, i 2005. Ikke minst var det mye flott grafikk å se på, og en ganske underholdende opplevelse, totalt sett.

I 2007 er det en annen historie.

Elendig teknisk

FEAR gjorde allerede sin debut på konsoll i fjor, på Xbox 360. Spillet fungerte fint, og gjorde seg faktisk veldig godt på storskjerm, med høy lyd og gardinene trukket for.

Men noe skjedde i overgangen mellom Xbox 360 og PlayStation 3. Først og fremst må nok den temmelig dårlige porteringen ta sin del av skylden.

FEAR på PS3 ser rett og slett ikke bra ut. Altså, grafikken i seg selv er for så vidt ikke ulik 360-versjonen, men på PS3 sliter spillet med fryktelig framerate, som ødelegger opplevelsen fra første øyeblikk. Det er rett og slett for dårlig. Et spill som er så avhengig av presis våpenhåndtering og treffsikkerhet mister halve sjela si når det hakker såpass mye som det gjør.

Og vi sammenlignet 360 og PS3-versjonene direkte mot hverandre, bare for å være helt sikre. Det er ingen tvil, den svake frameraten forekommer ikke på 360-versjonen. Vi merker også at PS3-versjonen har merkbart mer aliasing enn 360-utgaven. Hva skjer?

I tillegg er lastetidene grusomt lange. Er dette virkelig fremtiden til multiplattformspill som slippes på begge konsollene? At PS3-eiere må ta til takke med svakere versjoner? Eller var det kun i dette tilfellet at utviklerne var late?

Ikke nok med det – kotrollene føles aldri helt riktige heller. Presisjonen mangler rett og slett, og følsomheten i den høyre triggeren, som brukes til å skyte, er satt alt for høyt. Mange ganger klarte vi å fyre av en skuddsalve bare ved å holde fingeren lett på knappen.

Innholdsmessig er spillet mer eller mindre identisk med PC-versjonen. Det er den samme historien som fortelles, og innvendigene vi hadde mot FEAR i 2005 gjelder fremdeles.

Spillet er det samme

Det er et repetitivt skytespill, der store deler av det foregår i klisjefylte lokasjoner som varehus, kontorbygg og kjellere. Og mye av tiden kastes bort til å høre på telefonbeskjeder, trykke på laptoper og lete etter spor. Historien klarer ikke å fenge skikkelig, og blir i stedet fortalt gjennom innlastningsskjermene. Det hele tar seg riktignok betraktelig opp mot slutten av spillet, der brettene blir langt mer engasjerende.

Men skytekampene er fremdeles meget imponerende. De slemme soldatene viser solid motstandsvilje, og bruker smarte strategier. Du føler alltid at du må tenke gjennom hvilke våpen som egner seg best for gitt oppdrag, og gjerne bruke fjerndetonerbare miner og granater.

Og i tillegg har vi den flotte bullet time-muligheten, der tiden saktes ned med ett tastetrykk, og du får bedre tid på deg til å sikte inn og skyte på fiendene. Det blir aldri kjedelig.

Hadde spillet faktisk integrert skytekampene enda bedre i helheten, hadde FEAR vært et bedre opplevelse. Men slik det er nå føles det brutt opp, oppstykket, lite sammenhengende. Og ikke spesielt skummelt.

Litt ekstra

Det er en del tilleggsinnhold å hente her. PS3-versjonen får faktisk et ekstra brett og ett eksra våpen. Og en “instant action”-modus fokuserer på det beste med FEAR, altså skyting, der resultatene dine lastes opp til nettet. Vanlige flerspillermuligheter finnes også, uten at de byr på nevneverdig fantastisk kvalitet. Ganske tradisjonelle spillvarianter som dukker opp der, men moro nok.

Visuelt er heller FEAR ikke lenger veldig imponerende. Det ser ikke akkurat stygt ut, langt i fra, men spillet er blitt forbigått siden 2005, både på konsoll og PC. Selv om både teksturene og animasjonene er fremdeles gode, finnes det mange penere spill der ute. Og så var det denne hakkingen da…

FEAR har altså ikke tålt tidenes tann spesielt bra, synes vi. Det merkes i grafikken og i spillbarheten. Vil du gjerne spille FEAR på konsoll, hold deg helst til den mer solide Xbox 360-versjonen. På PS3 finnes det bedre førstepersonsskytespill, for eksempel Resistance og Call of Duty 3. Vi håper i det minste at en mulig FEAR-oppfølger løser problemene.

Annonse