Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Microsoft bruker sin Xbox-konsoll til å lage communities. Samtidig sliter nett-tjenesten Soapbox. (Ill.: Microsoft)

Xbox tar en YouTube

Microsoft starter video-konkurranse på Xbox Live. Vil ha en del av YouTube-kaka.

Giganten hungrer etter en del av video-community-kaka Google-eide YouTube eier desidert mest av.

600 000 kroner i premie

Vinneren av konkurransen får lov å sende sitt egenproduserte program på Xbox Live. Microsoft sliter i kampen mot Google, samtidig som Sony dytter sin konsoll Playstation 3 som maskinen å eie for multimedia i stua.

Vinneren får ikke bare heder og ære men også 600 000 norske kroner å bruke på en ny produksjon. I tillegg blir vinneren bundet til å lage seks episoder for Microsoft.

6 millioner brukere

Videoene blir mulig å se på Xbox Live Marketplace. Mer enn 6 millioner personer har tilgang til Marketplace gjennom sitt Live abonnement.

Alle de 25 landene som har mulighet til Xbox Live, inkludert Norge kan være med i konkurransen. Det eneste som kreves er at du lager en komedie på mellom fem og femten minutter. Finalistene blir offentliggjort i juli, og vinneren offentliggjort senere samme måned.

Microsoft sliter

Microsoft trenger virkelig noe som kan trekke og engasjere folket. Deres YouTube-lignende tjeneste SoapBox er fortsatt i beta og har hatt store problemer pirater som laster opp rettighetsbeskyttet materiale. Det endte med at tjenesten ble utilgjengelig.

Tjenesten er oppe nå, men man må ha Windows Passport for å se video eller laste opp egne. Dette er i følge Microsoft en midlertidig løsning.

Kilde:
BetaNews

Stikkord: internett, Microsoft, xbox, youtube