Google fortsetter å vokse. Med oppkjøpet av DoubleClick styrker de ytterligere sin dominans innen nett-reklame.
Annonse-programvare
DoubleClick er ledende innen nettannonse-programvare. Programvaren brukes av annonseselskaper som jobber for selskaper som Microsoft, General Motors, Coca-Cola, Motorola og Nike.
Begge selskaper mener oppkjøpet vil øke relevansen til reklamen, basert på det man søker på.
Vant over Microsoft
Microsoft var også interesserte i selskapet, men må se seg slått av Googles høye bud.
Annonse
– Microsoft ga Google en oppvekker når de viste interesse for DoubleClick. Om Google ikke hadde kjøpt DoubleClick, kunne de tapt store penger til Microsoft i nettreklame, forteller Trip Chowdhry i analysebyrået Global Equities Research.
I følge Chowdhry kunne Google kjøpt selskapet for ca. 6 milliarder, hadde de bare gjort det for to år siden.
Grundig vurdering
Google-sjef Eric Schmidt forteller at selskapet gjorde en grundig vurdering av DoubleClick, som er selskapets største oppkjøp noensinne.
– Når vi så på DoubleClick følte vi at etter en grundig analyse at vi har råd til å betale dette og at det er en god avtale både for oss og aksjeeierne, fortalte Schmidt.
Vil prøve å stoppe salget
Microsoft og Time Warner – de to andre rivalene i kjøpsprosessen – vil nå prøve å få stoppet handelen gjennom det amerikanske konkurransetilsynet, melder finansavisen Wall Street Journal.
Kilde:
CNN
Annonse