Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Google kjøper DoubleClick

Annonsebyrået gikk for 19 milliarder – foran nesa på Microsoft.

Google fortsetter å vokse. Med oppkjøpet av DoubleClick styrker de ytterligere sin dominans innen nett-reklame.

Annonse-programvare

DoubleClick er ledende innen nettannonse-programvare. Programvaren brukes av annonseselskaper som jobber for selskaper som Microsoft, General Motors, Coca-Cola, Motorola og Nike.

Begge selskaper mener oppkjøpet vil øke relevansen til reklamen, basert på det man søker på.

Vant over Microsoft

Microsoft var også interesserte i selskapet, men må se seg slått av Googles høye bud.

– Microsoft ga Google en oppvekker når de viste interesse for DoubleClick. Om Google ikke hadde kjøpt DoubleClick, kunne de tapt store penger til Microsoft i nettreklame, forteller Trip Chowdhry i analysebyrået Global Equities Research.

I følge Chowdhry kunne Google kjøpt selskapet for ca. 6 milliarder, hadde de bare gjort det for to år siden.

Grundig vurdering

Google-sjef Eric Schmidt forteller at selskapet gjorde en grundig vurdering av DoubleClick, som er selskapets største oppkjøp noensinne.

– Når vi så på DoubleClick følte vi at etter en grundig analyse at vi har råd til å betale dette og at det er en god avtale både for oss og aksjeeierne, fortalte Schmidt.

Vil prøve å stoppe salget

Microsoft og Time Warner – de to andre rivalene i kjøpsprosessen – vil nå prøve å få stoppet handelen gjennom det amerikanske konkurransetilsynet, melder finansavisen Wall Street Journal.

Kilde:
CNN

Stikkord: internett