Hopp til navigasjon Hopp til innhold
DSC01404

– 360 handler om spill

Vi snakker med Microsoft-veteranen Scott Henson om 360 og valgfrihet.

LONDON (ITavisen): Tre spillkonsoller er satt opp ved siden av hverandre i et bakrom på noe som visstnok er blant de hottere klubbene i den britiske hovedstaden for tiden. Det er en varm vårdag, og vi titter tørste ut av vinduet, der pubene er allerede stappfulle, selv midt på den nydelige dagen. Men jobb kommer først.

En Xbox 360 Elite, koblet opp med HDMI, en Xbox 360 Core, koblet opp med komponent, og en PS3 koblet opp med HDMI, sammen med tre identisk kalibrerte 1080p-Samsung-skjermer. Det er dette intervjuet vårt skal handle om, nå som Europa også tar for fullt del i konsollkrigen. Vi skal snakke om fordelene og ulempene med disse tre maskinene, og hva de betyr for markedet fremover.

Vi innleder med en rask sammenligning av to spill på PS3 og 360, og Microsofts representanter insisterer på å vise oss hvordan to mye omtalte spill, Resistance: Fall of Man og Gears of War, ser ut satt opp direkte mot hverandre. Flott det, men vi vet jo at Gears of War ser mer detaljert ut. Det er ikke noe nytt. Scott Henson, en av mennene med lengst fartstid innen Micrsosofts spillavdeling, svarer.

Hadde det ikke vært mer rettferdig å sette Resistance opp mot et spill som for eksempel Perfect Dark Zero? Da snakker vi om to lanseringstitler – vi vet tross alt at Gears er et mer avansert spill.

– Poenget er at dette er to blockbusterspill. To eksklusive spill på begge plattformer. Vi kunne ha sammenlignet lanseringsspill. Vi kunne vist Project Gotham Racing 3 og Kameo, som ser herlig ut i 1080p. Rare og Bizarre fikk fantastiske resultater ved lansering. Jeg tror at det interessante her, når vi sammenligner de to konsollene, og jeg vet vi kommer til å se de i løpet av de nærmeste årene, er at begge disse konsollene har mer eller mindre lik kapasitet når det gjelder utviklingsmuligheter.

Vi har et bedre GPU, de har et bedre CPU. Vi har mer minne enn de, de har mindre fordi de reserverer det annerledes. Ingen kommer til å bry seg, det folk kommer til å bry seg om er hvordan spillene ser ut. Det folk kommer til å finne ut er at det er mange år igjen til potensialet utnyttes. Så bra som Gears of War ser ut, det utnytter ikke maskinen fullt ut, utnytter ikke at vi har tre prosessorer. Fordi det er vanskelig – å programmere for flere kjerner er hardt, og vi må fremdeles gjøre mye med verktøyene våre for at de skal kunne utnytte systemet fullstendig. Sony har et enda vanskeligere problem, fordi de har veldig dedikerte prosessorer. Når det er sagt, de kommer til å gjøre fremskritt, vi kommer til å gjøre fremskritt, i løpet av de neste to-tre årene vil spillene bare bli bedre og bedre.

Når alt kommer til alt, folk vil skjønne at maskinvarespesifikasjonene er stort sett like.

DSC01432

Vi ser de tre konsollene stående foran oss, og lurer på tankegangen bak de forskjellige Xbox 360-konfigurasjonene, spesielt nå som toppmodellen, Xbox 360 Elite er på vei.

– Vår filosofi fra begynnelsen har vært at folk skal kunne bestemme på hvilket nivå de vil inn. Vil de ha all kapasitet, alle tilkoblinger, alt rett ut av esken, det er det Elite handler om. Eller, hvis du vil bare ha en god spillkonsoll, bare er opptatt av spill, da har du andre valg. Elite kommer ut i USA 29. april, kommer som dere vet med 120 GB harddisk, HDMI, komponent, kompositt, svart utseende, fordi våre testgrupper likte sort farge best. Vi skal ikke annonsere dato for europeisk lansering i dag, dessverre, ikke for Video Marketplace heller, som har vært en kjempesuksess i USA. Det er mye lisensering, kildemateriale, det er viktig å ha et godt forhold til studioer, så vi vil være sikre på at når Video Marketplace lanseres i Europa så får kundene den beste opplevelsen. Når det gjelder Elite, vi tenker også på når vi vil slippe den i Europa, og vi regner med at innen de neste par ukene vil vi kunne gi mer konkret lanseringsinformasjon.

Et viktig poeng for mange er spørsmålet rundt diskformat, når det gjelder spill. Mange er bekymret for begrensninger i DVD9-platene i forhold til spillinnhold, og føler at PS3 bedre sikret for fremtiden når det gjelder lagringskapasitet og potensiale for større spill.

– Naturligvis, når vi hadde Xbox 360 på tegnebrettet så vi på alle mulige optiske lagringsformater, inkludert Blu Ray, og inkludert HD DVD. Når du ser på formatene, det er mange ting som må tas i betraktning, fra forbrukernes synspunkt og fra forretningsmessig synspunkt. Overføringshastighet er ett spørsmål. Hvor fort kan jeg flytte data fra disken og hvordan påvirker det innlastningstidene. Det var for så vidt nøkkelpunktet for oss da vi valgte DVD, fordi vi visste vi kunne ha 12x DVD til en rimelig pris, og det gir oss bra ytelse for høyoppløselig innhold.

Neste problemstilling var hvor store spillene er. Hvor mye kapasitet trenger de. Det var en lang prosess, vi snakket med spillerne, utviklerne, hvordan produksjonen kom til å se ut, vi gjorde masse analyse på det, i forhold til den originale Xboxen og hvordan det vil fungere på Xbox 360. Vi analyserte alle spillene som var under utvikling og så på hvor mye plass de brukte, og hvis du tar gjennomsnitt av alle spillene, tar de som regel halve kapasiteten av en vanlig DVD. Det ser fremdeles bra ut, og hvis du ser på spill som Oblivion, Gears of War, vi får plass til alt dette. Så har vi spill som Blue Dragon, som allerede er ute på flere disker på grunn av de mange filmklippene, og vi støtter det også. Vi tror ikke mange spill vil komme på flere disker, men noen vil.

Det siste er produksjonskostnadene av å faktisk produsere DVDene. Formatet er godt kjent, produksjonsfasilitetene er over hele verden, og det betyr mye når det gjelder distribusjonskostnadene. Når du legger alt dette sammen har jeg en veldig god følelse når det gjelder valget vi har gjort.

Vi har blitt spurt om hvorfor vi ikke satte inn HD DVD-spilleren inn i Elite. Spørsmålet er hvorvidt forbrukerne vil få noe ut av det når det gjelder spillopplevelsen, og svaret er nei, siden det finnes 10 millioner 360er der ute, og utvikerne vil ikke gjøre noe spesielt for en teknologi som støttes av en brøkdel av maskinene. Så, når det gjelder ytelse, kapasitet og kostnad, DVD ser fremdeles best ut for oss.

Når dere nå har tre forskjellige modeller av 360 – vil dere beholde samtlige, kommer det flere, hvilken vil dere fokusere på som hovedmodellen? Mange tenker sikkert på å kjøpe 360 nå, men er usikre om de skal vente på Elite.

Scott Henson

– En bevisst ting vi gjorde fra vi begynte å planlegge dette, var at uansett hvilken modell du kjøper, skal du alltid kunne legge til nye elementer. Ideen er at hvis jeg vil ha høyoppløselig filmavspilling senere, kan jeg legge til det. Hvis jeg vil ha mer diskkapasitet, kan jeg også legge det til. Ditt system kan vokse med deg. Kjernen er flotte spill. Slik vi forutser det, vil vi selge langt flere Core fremover enn vi har gjort hittil, og Premium treffer det ideelle punktet når det gjelder ytelse og pris. Rent personlig, og dette er ikke Microsoft sin mening, men min egen, så tror jeg ikke at Elite vil bli hovedmodellen for de fleste, på grunn av prisen, og fordi folk flest vil ikke krangle om formater og kapasitet, men er interessert i gode spill. Men det finnes folk som bryr seg om dette, folk på fora, folk som vil krangle om nyanser, HD DVD vs Blu Ray, at det finnes forskjeller mellom HDMI og komponent, folk som vi laste ned alle demoer og filmer fra Marketplace, og jeg tror Elite gir dem bra valuta for pengene. Alt handler om fleksibilitet.

Ingen av modellene vil forsvinne, selv om vi nå er tilgjengelige i 37 land, og det kan finnes lokale forskjeller i forhold til hvilke modeller som er til salgs i hvilke markeder.

Scott snakker mye, lenge og med innlevelse – så vi fikk strengt tatt ikke tid til flere spørsmål. Men vi ble i alle fall litt smartere når det gjelder selskapets tankegang og planer fremover. Som vi selv har sagt flere ganger tidligere: Alle konsollene er i butikkene, konkurransen er knallhard, og vi som spillere tjener på det til slutt.

Sjekk også våre tidligere samtaler med Peter Moore (Microsoft) og Phil Harrison (Sony).