Doubleclick er store på nettannonser. Nå vil Microsoft gjerne overta.

Annonse


Microsoft vil kontrollere nettannonsene

Mange som surfer på nettet har sikkert oppdaget at sidene de er på ofte står og venter på en server fra Doubleclick. Doubleclick har styrings- og analysesystemet DART, som gjør det enklere både for annonsører og nettpublikasjoner å omsette nett-trafikken til klingende mynt.

Store kunder

Også nettaviser i Norge er avhenggig av tilsvarende systemer for å synliggjøre brukermønstre og plassere annonser optimalt.

I tillegg til å styre annonsene hjelper DoubleClick en rekke store kunder å tilrettelegge kampanjene på nettet. En av de mest høyprofilerte kundene deres er Hollywood-selskapet New Line Cinema.

Verdsatt for høyt?

Nå vil Microsoft i følge finansavisen Wall Street Journal inn i denne bransjen. Programvaregigantgen er en av mange beilere som gjerne vil kjøpe selskapet.

Annonse


Doubleclick er prissatt til to milliarder dollar – om lag 12 milliarder kroner. Det mener børskilder er altfor høyt, siden Doubleclick ikke riktig kom seg opp av grøfta etter det generelle nett-krakket i 2000.

De var lenge størst på sitt område, men er nå forbigått av aktører som Quantive og ValueClick.

Vil ha bukta og begge endene

Det er likevel viktig for Microsoft å få en fot innefor annonsemarkedet. De opplever at Google stikker av med det meste av søkemotor-markedet. Google er nå fem ganger større enn MSN og Yahoo til sammen.

Om Microsoft får kontrollen over DoubleClick, vil de utvilsomt være bedre posisjonert i markedet for nettannonser. De store mediehusene MSN konkurrerer med kan bare drømme om å både kontrollere annonsestrømmen og mediet der annonsene plasseres.

Kilde:
Bloomberg.com

Annonse