Mange som surfer på nettet har sikkert oppdaget at sidene de er på ofte står og venter på en server fra Doubleclick. Doubleclick har styrings- og analysesystemet DART, som gjør det enklere både for annonsører og nettpublikasjoner å omsette nett-trafikken til klingende mynt.
Store kunder
Også nettaviser i Norge er avhenggig av tilsvarende systemer for å synliggjøre brukermønstre og plassere annonser optimalt.
I tillegg til å styre annonsene hjelper DoubleClick en rekke store kunder å tilrettelegge kampanjene på nettet. En av de mest høyprofilerte kundene deres er Hollywood-selskapet New Line Cinema.
Verdsatt for høyt?
Nå vil Microsoft i følge finansavisen Wall Street Journal inn i denne bransjen. Programvaregigantgen er en av mange beilere som gjerne vil kjøpe selskapet.
Annonse
Doubleclick er prissatt til to milliarder dollar – om lag 12 milliarder kroner. Det mener børskilder er altfor høyt, siden Doubleclick ikke riktig kom seg opp av grøfta etter det generelle nett-krakket i 2000.
De var lenge størst på sitt område, men er nå forbigått av aktører som Quantive og ValueClick.
Vil ha bukta og begge endene
Det er likevel viktig for Microsoft å få en fot innefor annonsemarkedet. De opplever at Google stikker av med det meste av søkemotor-markedet. Google er nå fem ganger større enn MSN og Yahoo til sammen.
Om Microsoft får kontrollen over DoubleClick, vil de utvilsomt være bedre posisjonert i markedet for nettannonser. De store mediehusene MSN konkurrerer med kan bare drømme om å både kontrollere annonsestrømmen og mediet der annonsene plasseres.
Kilde:
Bloomberg.com
Annonse