Bilde fra det første spillet.

Annonse


SPILLTEST: MotorStorm

Et av de spillene som garantert kvalifiserer til å kunne kalle seg for PlayStation 3-flaggskip er MotorStorm. Det er et av de spillene Sony har brukt mest aktivt i sin markedsføring av konsollen, et av de spillene som er desidert penest foreløpig, og for så vidt også et av de spillene som har vært mest kontroversielle (E3 2005, ja).

Det er en fornøyelse å se at MotorStorm faktisk leverer varene. Vi tvilte egentlig aldri på at kjørefølelsen ville være fremragende, utviklerne i Evolution Studios har tross alt stått bak den suksessfulle WRC-serien på PS2.

MotorStorm har imidlertid lite til felles med rallyspillene, kanskje med unntak av skitne omgivelser. Alt som heter realisme kastes nemlig ut av vinduet her, og erstattes med bråk, krasj, eksplosjoner og fullstendig overdreven fysikk.

Spillet tar for seg en fiktiv festival et sted i Nevada-ørkenen, der alt tilsynelatende handler om å kjøre rundt i disse gjørmete, steinete omgivelsene i kjøretøy tatt rett ut av Dakar-rallyet. For å delta i løp må du gå inn på såkalte tickets, der de aktuelle løpene befinner seg. Og jo flere løp du vinner, desto flere nye tickets låses opp. Vanskelighetsgraden stiger jevnt ettersom du låser opp flere og flere av dem.

Annonse


Bilvariasjon

Nøkkelen til å nyte MotorStorm er å lære seg å beherske de mange kjøretøyklassene. Spillet lar deg nemlig velge mellom alt fra lette motorsykler, litt tyngre ATVer, via diverse racingbiler og buggyer helt frem til de største, slemmeste lastebilene. Forskjellen er naturligvis hvordan de håndterer, hvor raske de er og hvordan de oppfører seg på forskjellig underlag.

Det er nettopp dette med terreng som er avgjørende for hvor godt du lykkes. Det sier seg selv at en motorsykkel ikke vil klare seg spesielt bra i tykk gjørme, så det er opp til deg å finne en vei utenom. Andre kjøretøy trives nettopp best i skitt. Og samtlige baner gir deg flere veier til målet, og det er opp til deg å tenke fort nok til å kjøre riktig rute i forhold til ditt kjøretøy.

Og tenke må du, fordi de fleste løpene tvinger deg til å bruke én bestemt klasse av kjøretøy, selv om motstanderne bruker alt mulig rart. Kun i noen få løp kan du selv velge fritt hva du vil kjøre.

Det er denne balansen mellom korrekte kjøretøy, riktig bruk av terreng, og ikke minst strategisk utnyttelse av boost-funksjonen alle bilene har innebygd (strategisk, ja, fordi bruker du boosten for mye, eksploderer bilen), som gjør MotorStorm til noe annerledes enn ditt vanlige bilspill, der alt det handler om er å kjøre raskest mulig.

Få, men gode baner

Selve banene er den store stjernen i MotorStorm. Store, varierte, flotte. Fulle av små og store detaljer og fabelaktige utsikter. Selv om det går mye i brunt, blir likevel fargepaletten aldri trist. Og de konstante overraskelsene som dukker opp rundt hvert hjørne. Du vet aldri når du plutselig må unngå vrakdeler som ligger strødd, eller plutselig befinner deg flere titalls meter i lufta takket være et strategisk plassert hopp. Og ut fra hvilken type kjøretøy du bruker, blir hver bane en ny opplevelse, igjen og igjen.

Og det er en bra ting at det er såpass mye å hente fra hver enkel bane. Nemlig fordi det er bare åtte av dem. Så, fint at de har en lang levetid. Men det skal sies at på et eller annet tidspunkt blir du lei, og sånn sett er ikke enkeltspillerdelen av MotorStorm det lengste eventyret. Du kommer deg gjennom det meste av det spillet har å by på relativt raskt, og det er ingen hemmeligheter som venter på slutten. Vi hadde håpet på mer å låse opp, mer å oppdage, men nei. MotorStorm er en underholdende, dyp opplevelse, men ikke imponerende langvarig.

Det skal likevel sies at spiller er ganske vanskelig, noe som vil forlenge levetiden for mange. Spesielt det faktum at det skal ingenting til før bilen din krasjer og eksploderer. Selv den minste steinen kan forårsake at du mister førsteplassen. Det er veldig fort gjort å kjøre inn i veggen, eller bli dyttet ut av en kommende lastebil. Joda, det er lett å bli frustrert på MotorStorm, men likevel vil vi prøve igjen og igjen.

Grafikkmonster

Ingen omtale av MotorStorm er komplett uten å nevne det visuelle. Det er ingen tvil om at dette er det peneste PS3-spillet foreløpig, selv om det ikke helt når opp til standarden satt av E3 2005-videoene. De store, åpne banene er sylskarpe hele veien gjennom, bilene er utrolig detaljerte, og består av et uttall deler som detter fra hverandre når du krasjer, alle med egen fysikk. Bilene dekkes også gradvis av gjørme og skitt, og alle ødeleggelser og endringer i banen du forårsaker underveis, forblir der resten av løpet. Ødelegger du et gjerde i første runde, er det ødelagt for godt. Det kuleste er at du kan når som helst pause spillet, og snu kameraet rundt for å nyte den tøffe grafikken fra nært hold.

MotorStorm har heller ingen store framerate-problemer, kanskje med unntak av de mest hektiske øyeblikkene. Men spillet nøyer seg med å kjøre i 720p – ingen 1080p her i gården.

Bevegelsestyring?

Når vi snakker om det tekniske, kan vi også nevne at du fint kan styre spillet med kontrollerens bevegelses-sensorer. Du tilter den til høyre og venstre når du skal svinge. Vi liker likevel ikke denne styremåten, det føles rett og slett unødvendig når det fungerer utmerket å bruke gamlemåten, den analoge stikken. Vi orker ikke å lære oss en helt ny styremetode. Bevegelsesfølesomheten kan sikkert fungere fint i andre spill, i MotorStorm føles den likevel unødvendig.

Men én ting gjenstår. Flerspiller. Du kan dessverre bare glemme noe form for lokal flerspillermoro, da ingen split screen-moduser er tatt med. Online, derimot, får spillet et helt nytt liv.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Gøy på nett

Senest i dag, torsdag, ble en oppdatering sluppet som aktiverer full venneliste, med de samme vennene som på din PS3s hovedmeny. Siden ingen av våre venner var online når vi testet, gikk vi til den offentlige lobbyen, der du først kan velge om du vil spille mot australske eller europeiske spillere (men ikke amerikanske, tydeligvis). Deretter får du opp en liste over rom basert på land og språk. Ikke overraskende var det flest italienere i gang med å spille, det har tross alt vært rapportert om tidlig salg av PS3 og spill der borte. De store massene av spillere uteblir naturligvis foreløpig, men det endrer seg nok i morgen. Etter litt venting er vi i gang, og det store plusset her at løpene ikke setter bilklassebegrensninger, så alle kan kjøre mot alle.

Og ja, det er moro. Veldig moro. Onlinemodusen løfter spillet et par hakk. Fra en firer til en femmer. Vi kommer definitivt til å forsette med MotorStorm på nett, faktisk heller enn å spille singleplayer.

Så alt i alt, MotorStorm er definitivt et av spillene som bør følge din ferske PS3. Om ikke annet så for å vise frem den fine grafikken, men for all del, her er det godt med underholdning å hente. Spillet tør å prøve noe nytt, noe annerledes, og krever litt annen tankegang fra deg. Vi liker det. Definitivt et av de sterkeste lanseringstitlene til PS3.

Annonse