Thomas Gramstad, leder for Elektronisk Forpost Norge mener fildeling øker salget av nett-musikk.

Annonse


– Fildeling øker salget

Sjef for Elektronisk Forpost Norge, Thomas Gramstad mener Piracy Kills Music-kampanjen ikke fremstiller ting rett. Han peker spesielt på at kampanjen mener fildeling skader salget, noe han mener er faktafeil.

Bedre salg enn før

«Fra flere andre undersøkelser vet vi at den prosentandelen mennesker som kjøper mer musikk etter at de begynte å laste ned musikken først er større enn den prosentandelen som kjøper mindre musikk enn før de begynte å laste ned», skriver han i Ballade.no

– Folk har ikke tid til alt

Gramstad forklare det synkende salget med at CD-plater taper mot DVD-plater, dataspill og mobiltjenester.

«Folk har bare en viss mengde tid og penger de kan sette av til kultur og underholdning, og med disse tre nye teknologiene, og i kombinasjon med tidsklemma, har konkurransen om kundenes tid og penger blitt mye hardere.», skriver han.

Annonse


– Lenge uten konkuranse

Espen Andersen er førsteamanuensis hos BI. Andersen mener at bransjen lenge har vært uten særlig konkurranse, men at det nå tilspisser seg med mange flere muligheter for forbrukerne.

Kilde:
Ballade.no

Annonse