Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ikke lønnsomt å lage spill

De nye spillene er så dyre å utvikle at de knapt lønner seg.

Det hevder en ny undersøkelse som mediainstituttet Screen Digest har foretatt. Instituttet følger spillbransjen nøye, i tillegg til TV-bransjen, bredbånd og film/DVD.

Smarte Microsoft

I følge undersøkelsen er spillene som nå utvikles for nye plattformer som Xbox 360, PS3 og Wii så komplekse og tidkrevende i utviklingsfasen at det er usikkert om utviklingskostnadene vil bli dekket.

De understreker likevel at strategien til Microsoft, som knytter spill eksklusivt opp mot sin egen konsoll Xbox 360, kan ha muligheter til å lykkes finansielt. Gears Of War trekkes fram som et lysende eksempel på et spill der utviklerne er i ferd med å høste av investeringene.

Går i pluss totalt

Verre er det med uavhengige spillprodusenter som satser på flere hester for å tyne mest mulig ut av en tittel. Det kan fort vise seg å bli tapsprosjekter, i følge undersøkelsen.

Samtidig har både Nintendo, Sony og Microsoft et stort antall egne utviklere i sin stab. Sony har alene nærmere 2000 ansatte i til sammen 14 spillutviklingsstudioer rundt om i verden.

Oppdatert 28/2-2007 kl. 15.40