Stadig flere TV-selskaper vil at deres programmer skal fjernes fra YouTube.

Annonse


Kjemper om nett-TV-makt

Stadig flere, og tyngre, aktører kjemper om posisjonene i nett-TV-markedet. Nå har Viacom inngått en avtale med Joost om å vise innhold fra MTV, BET og langfilmer fra Paramount.

Dropper YouTube

Samtidig har Viacom bedt YouTube om å fjerne alt Viacom-materiale fra sine sider. Dette førte til spekulasjon om at Viacom planlegger en egen YouTube-konkurrent i samarbeid med News Corp. Og NBC.

I dag sprakk også nyheten om at samarbeidsforhandlingene mellom YouTube og CBS har strandet. Årsaken skal blant annet være at selskapene ikke klarte å bli enige om lengden på avtalen. Partene utelukker ikke at forhandlingene kan bli gjenopptatt. Foreløpig vil imidlertid samarbeidet foregå i langt mer beskjeden skala enn opprinnelig planlagt.

Skjerper tonen mot YouTube

Samtidig med kunngjøringen av Viacom-samarbeidet, varsler Joost at de vil offentliggjøre flere samarbeidsavtaler i løpet av de kommende ukene. Joost har hele tiden vært beregnet på videreformidling av profesjonelt produserte TV-programmer, mens YouTube har basert seg på brukernes egne hjemmevideoer.

Annonse


YouTube har hittil likevel vært stedet der du kunne finne episoder av gamle favorittserier og musikkvideoer med kjente artister. Så lenge YouTube var et pengeløst tapssluk, brydde ikke TV-selskapene seg stort, men etter at pengestinne Google tok over, har tonen hardnet betraktelig. Nå krever stadig flere rettighetshavere kompensasjon eller fjerning av sitt materiale.

– Ikke konkurrent til YouTube

Joost ser ikke seg selv som en konkurrent til YouTube, siden nettstedet bare tilbyr timinutters snutter som virker som promotering for andres materiale. Joost ser seg selv som et fullverdig TV-alternativ, i og med at de tilbyr vanlige TV-programmer i full lengde, sier en talsmann for selskapet til Reuters.

Kilde:
Reuters

Annonse