Forbrukerrådet har i dag avholdt sitt presseseminar i Bergen. Her har blant annet digitale forbrukeres rettigheter vært tema. Nå har Forbrukerrådet lansert et eget manifest som skal sikre deg som kjøper musikk på nettet:
Uten rettigheter
– Problemet er at du som digital forbruker i dag har svært få rettigheter. Ved kjøp av fysiske gjenstander som CD-er og DVD-er i butikk er du som forbruker beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Disse rettighetene forsvinner imidlertid ved kjøp av samme CD over nett.
– Forbrukerrådet mener derfor at digitale ytelser bør omfattes av forbrukerkjøpsloven uavhengig av leveransemåte. Når vi i tillegg har en svært uklar åndsverklov, og få vet hva som faktisk ligger i avtalen og teknologien, er det ingen tvil om at det å være forbruker i dagens digitale samfunn er svært vanskelig, sier seniorrådgiver i Forbrukerrådet Torgeir Waterhouse i en pressemelding.
Uforståelige vilkår
Forbrukerrådet er bekymret over avtalene forbrukere inngår for å kunne handle på nett. Vilkårene i disse avtalene er ofte presentert på en måte som er uforståelig for folk flest, og de færreste tar seg tiden til å lese gjennom det de samtykker til.
Annonse
Forskjellige formater og kopisperrer gjør det også vanskelig for folk flest å være digitale forbrukere. Mange forstår ikke hvilke begrensninger som legges på bruken av det digitale innholdet når de kjøper.
Åtte rettigheter for deg:
Forbrukerrådet vil derfor at de samme reglene skal gjelde ved nettkjøp som ved vanlige kjøp i butikk, og lanserer åtte ufravikelige forbrukerrettigheter som skal gjelde ved kjøp av musikk.
Forbrukerrådet mener du som forbruker skal kunne:
1. – ta sikkerhetskopier
2. – se og høre innhold når du selv vil
3. – flytte innhold mellom avspillere
4. – gjøre om innhold til hensiktsmessige format
5. – tilpasse utstyr
6. – bruke digitalt innhold uten å bli overvåket
7. – benytte offentlige og private tjenester
8. – benytte nødvendig teknologi for å utøve dine digitale rettigheter
Annonse