Hopp til navigasjon Hopp til innhold
motorstorm shot

SNIKTITT: MotorStorm

Årets skitneste spill? Dette bilspillet til PlayStation 3 ser ut til å innfri forventningene.

MotorStorm har lenge vært blant de mest profilerte titlene til PlayStation 3. Helt fra den veldig kontroversielle filmen vist på E3 2005, ved siden av Killzone 2. Da kun i CGI, og det er nesten litt forbløffende hvor raskt tiden har gått. For mens vi fremdeles ikke har sett noe mer til Killzone 2 siden den tid, er MotorStorm ferdig og klar til lansering den 23. mars.

Og ganske forbløffende er også det faktum at spillet til tider faktisk klarer å se ut som den så mye omtalte traileren. Om det er ett spill du skal kjøpe ved siden av din PS3, ett spill som skal vise frem maskinens grafiske potensiale, så er det dette.

Selv om MotorStorm har tendenser til å holde seg til ett fargepalett hele veien gjennom (altså mye brunt, og enda mer brunt), ser spillets baner rett og slett fantastiske ut. Og den avanserte bruken av fysikk gjør opplevelsen enda mer unik.

Tenk før du kjører

Men la oss begynne på begynnelsen. MotorStorms progresjon krever at du deltar i stadig vanskeligere løp, og nesten samtlige har en begrensning når det gjelder hva slags kjøretøy du kan bruke. Spillet stiller nemlig svært mange kjøretøysklasser til disposisjon, og alle er i forskjellig grad tilpasset offroad-kjøring. Du har de lette motorsyklene og ATVene, litt tyngre racingbiler og buggyer, helt frem til de skikkelig tunge lastebilene. Disse forskjellige doningene hører best hjemme på forskjellige grunnlag. Det er lite nyttig å kjøre motorsykkel i den tykkeste gjørmen, for eksempel, du må finne en alternativ, smartere vei.

Denne åpenheten er det som skiller MotorStorm fra tradisjonelle bilspill. Banene åpner for alle mulige alternative ruter og underlag, og avhengig av hvilket kjøretøy du bruker, kan den samme banen by på helt forskjellige opplevelser og utfordringer. En lur løsning. MotorStorm har nemlig ikke så mange baner, men hver gang du kjører gjennom samme bane med et nytt kjøretøy, kreves det en endring av strategi og tankemåte.

Bilde fra det første spillet.

Banene er også ekstremt detaljerte, med store muligheter for snarveier, hopp og også massevis av potensielle feller for de lite oppmerksomme. Så kjøreopplevelsen blir langt mer avansert enn i andre biltitler, der det gjelder å bare kjøre rett frem, fortest mulig.

Ved siden av de komplekse banene, er det et annet element som spiller inn på dine vinnersjanser. Det er boost-muligheten, som gir der betydelig høyere fart, men kun varer i en begrenset periode. Bruker du boosten for lenge, overopphetes motoren, og kjøretøyet ditt ender opp i flammehav. Den må altså brukes med måte.

Milde frustrasjoner

Med varierende og utfordrende baner, boost som bare kan brukes i små doser, aggresive motstandere og stor variasjon i kjøretøyene, blir MotorStorm en veldig strategisk opplevelse. Den tenkende manns bilspill, om du vil. Hvilket også innebærer at det kanskje ikke passer for de tradisjonelt fartsgale og de utålmodige. Og MotorStorm har tendenser til å tære på tålmodigheten av og til, når selv den minste steinen kan få bilen din til å fly i været for så å ødelegges i småbiter. Du vet jo at det var din skyld, men det er likevel irriterende at det skjedde få meter før målet, og du lå i første plass.

På toppen av det hele kommer det en flerspillermodus, som vi ikke fikk testet noe særlig i denne omgang, men som vi gleder oss til å sjekke ut når vi prøver den endelige lanseringsversjonen av spillet.

Herlig grafikk

Men grafikken da, som vi så vidt var inne på. Bedre introduksjon til PlayStation 3s styrke får du ikke per i dag. Solid framerate hele veien gjennom (med noen få unntak), svære, detaljerte og omfattende baner med nydelige omgivelser, og kjøretøy som skinner og glinser på begynnelsen av løpet, men blir gradvis mer skitne og møkkete utover. Alle objektene underveis har sin egen fysikk, og deres posisjon er aldri fastsatt. For eksempel er det et lite hus på en av banene, og har du stor nok bil, kan du ødelegge det. Plankene og andre deler blir liggende igjen på banen, og kan like gjerne utgjøre en fare for deg i neste runde. Det samme gjelder deler som detter av bilene. Hjulsporene i gjørmen er også permanente, så banen er i konstant endring gjennom løpt, noe som kan tvinge deg til å revurdere strategier fortløpende.

Totalinntrykket vårt fra denne nesten ferdige europeiske versjonen (alt innholdet er på plass, men noe finpuss gjenstår, for eksempel lastetidene håper vi blir kortere), er at MotorStorm er et svært underholdende bilspill som både inneholder passelig med dybde, og nok hemningsløs fart til å tilfredsstille de som bare er ute etter en rask kjørerunde. Nå gleder vi oss bare til å teste flerspillermulighetene skikkelig, men vi kan allerede være rimelig sikre på at spillet vil bli et must på lanseringsdagen til PS3.

Vi merker forøvrig at Blu Ray-kapasiteten utnyttes her, spillet er nemlig lokalisert til omtrent alle europeiske språk på samme disk, deriblant norsk. Ganske kult.

MotorStorm lanseres sammen med PlayStation 3 den 23. mars. Følg med for full anmeldelse.