Amerikanske teknologiforhandlere rapporterer at salget av PC-er økte med 173 prosent den første uken forbrukerversjonen av Vista var i salg. sammenlignet med samme periode i 2006, var økningen på 67 prosent.
Premium selger best
Analytikerne har lenge spådd at Vista-lanseringen ville få forbukerne til å vente med PC-kjøp til det nye operativsystemet var lansert, både for å slippe slitsomme oppgraderingsprosesser, og forsikre seg om at maskinvaren var kompatibel med det nye systemet.
Etterspørselen etter PC-er som kjører de dyreste versjonene av operativsystemet har vist seg å være størst. 76 prosent av alle bærbare PC-er ble solgt med Vista Home Premium, mens bare 16 prosent av laptop-kjøperne valgte Vista Home Basic. Når det gjelder stasjonære PC-er, er fordelingen noe jevnere mellom Premium og Basic.
Analytikerne minner om at det vil være lettere å vurdere Vistas suksess etter et halvt års tid enn etter den første uken operativsystemet har vært i salg.
Kilde:
News.com
Annonse