Sjefen for iTunes er ikke interessert i å betale artistene mer, da må de stenge mener han. Her viser Jobs frem en eldre iPod Nano.

Annonse


Apple vil droppe DRM

Apple-sjef Steve Jobs skriver i et åpent brev kalt Tanker om musikk, om Apple og selskapets forhold til DRM.

– Dropp DRM

Brevet kan sees på som et svar på kritikken selskapet den siste tiden har fått fra norske og øvrige europeiske forbrukermyndigheter. Disse krever at Apple dropper bruken av sin FairPlay-DRM, fordi denne binder iTunes-brukere til iPod.

I brevet skriver Apple at det er tre fremtidsalternativer for FairPlay:

1: Apple og de andre digitale musikkdistributørene fortsetter som i dag, med DRM på kjøpet.
2: Apple lisensierer FairPlay, slik at også andre aktører kan velge å benytte denne DRM-standarden.
3: Plateselskapene overtales til å selge musikk uten DRM: Jobs legger ikke skjul på at han foretrekker det siste alternativet.

Annonse


Platebransjen applauderer

For platebransjen virker dette imidlertid uaktuelt. I en uttalelse fra bransjeorganisasjonen RIAA, ser man ut til å ha misforstått med vilje. RIAA uttrykker sin glede over at Apple sier seg villige til å lisensiere FairPlay:

– Mange tjenester har søkt lisens for Apples DRM. Nå kan vi endelig få den interoperabiliteten vi har søkt så lenge, sier RIAA i pressemeldingen.

Misforstår med vilje?

Ingen i Apple vil kommentere RIAAs tolkning av brevet fra Jobs, men leser man brevet, ser man at Jobs mener dette er uaktuelt. Blant annet mener han at å åpne teknologien vil gjøre den sårbar for hackere, og at Apple dermed kan skyte seg selv i foten ved at de ikke lenger kan garantere overfor plateselskapene at DRM-løsningen er trygg. Dermed kan RIAA i verste fall kreve all musikken fjernet fra iTunes Music Store etter dagens avtale.

Analytikerne mener det er merkelig at Apple, som det selskapet som kanskje har tjent mest på DRM, nå ser ut til å være imot det. De mener også at brevet er en avledningsmanøver i forhold til konflikten med europeiske forbrukermyndigheter, og et forsøk på å spille ballen over til platebransjen.

Kilder:
News.com
Engadget

Annonse