Hopp til navigasjon Hopp til innhold
PENGER FRA APPLE: Powerpage og Apple Insider får dekket advokathonorarene, etter at Apple droppet saken mot dem. (Ill.: Powerpage.org)

Apple må betale bloggere

Må ut med saksomkostningene til bloggerne de saksøkte.

Høsten 2004 skrev to entusiast-steder på nettet om en påstått ny musikkdings fra Apple, kalt Asteroid. Dingsen dukket aldri opp, og det er tvilsomt om den i det hele tatt nådde tegnebordet i Cupertino.

Likevel valgte Apple å gå til søksmål mot bloggerne som skrev om den, under henvisning til at det dreide seg om bedriftshemmeligheter.

Droppet saken

Etter flere runder i rettsapparatet droppet Apple saken. Men nå må de likevel betale saksomkostningene til de to nettstedene AppleInsider.com and PowerPage.org.

Apple må til sammen ut med 700 000 dollar (om lag 4,4 millioner kroner) i saksomkostninger. Av dette beløpet går 425 000 dollar (om lag 2,6 millioner kroner) til nettrettighetsorganisasjonen EFF (Electronic Frontier Foundation), som har hjulpet bloggerne med advokatbistand.

Likestiller bloggere med journalister

EFF ser dette som en viktig prinsippsak. De mener at bloggere har en soleklar rett til å publisere rykter, selv om de seinere viser seg ikke å holde vann. Og viktigere: De mener at bloggere skal kunne røpe forretningshemmeligheter dersom de har fått tilgang til dem på lovlig vis, i samsvar med reglene som gjelder for profesjonelle journalister.

Kilde:
BetaNews.com

Stikkord: mac