TRYGT: Google lagrer ingen opplysninger som kan brukes mot deg seinere, mener Googles Peter Fleischer.

Annonse


– Google tenker privatliv

Fleischer er invitert til Norge av Datatilsynet , som i disse dager foretar en undersøkelse av samtlige søkemotorer som er representert på det norske markedet. Tilsynet er bekymret for hvordan data om brukernes lagres, og hvordan opplysningene beskyttes mot innsyn fra tredjepart.

Vet ikke hvem du er

– Google lagrer bare opplysninger for å gjøre brukeropplevelsen bedre. Vi vet ikke hvem du er, men du kan gi oss tillatelse til å lagre dine vaner, slik at du får en bedre og mer presis søkeopplevelse, sier Peter Fleischer.

Han ser likevel mange paradokser i en verden der alt kan lagres, og regjeringer og private selskaper blir mer og mer ivrige etter å få vite ting om oss.

Sier nei til masse-utlevering

– Vi utleverer av prinsipp ingen ting med mindre det finnes en rettslig kjennelse. Om politiet for eksempel etterforsker en konkret barneporno-sak, kan vi bidra med IP-adressen og opplysninger om bevegelser. Men dersom politiet ber om en mengde ufiltrerte opplysninger og selv vil foreta utvalget, sier vi kontant nei.

Annonse


Fleischer ser også paradokset at det i mange land der Google opererer sitter diktatoriske regimer som verken har respekt for ytringsfrihet eller grunnleggende menneskerettigheter.

Kinas problem

– Det er vår politikk å bare stole på land med et troverdig rettssystem og styresett. Men det er selvsagt vanskelig å sette noen absolutt grense her. Et land som Norge vil nok være uproblematisk, men det finnes mange grensetilfeller,.

Ett eksempel er Kina, som driver utstrakt sensur av nettbruken. Her har Googles konkurrent Yahoo kommet i søkelyset for å ha gitt opplysninger om en dissident-blogger til myndighetene, slik at de kunne arrestere ham.

– Vi følger kinesiske regler når det gjelder blokkering av sider, selv om vi er uenig i dem. Men vi synes det er viktig at brukerne får beskjed om at nettstedet de prøver å nå er blokkert. derfor setter vi alltid opp et skilt som forteller dette. For øvrig lagrer vi ingen opplysninger om kinesiske brukere. Så svaret til myndighetene blir alltid «nei, slike opplysninger har vi ikke».

Relevante annonser

I Norge er både brukere og datatilsyn mest bekymret for kommersielt misbruk av personopplysninger. Google skreddersyr sitt annonsetilbud, slik at du for eksempel får opp annonser for hoteller i Moskva dersom du sjekker hvordan været er i byen.

– Dette kaller vi relevant informasjon. Folk er kanskje ikke vant til det, og stusser på det. Men vi føler at det er bedre å få annonser for noe du uttrykker interesse for enn annonser for helt andre ting som du trolig ikke er interessert i der og da, sier Fleischer.

Problematisk mellomlagring

Mange har stusset ved at nettssider som av en eller annen grunn er fjernet, fortsatt figurerer på Google-søk.

– Dette henger sammen med vårt mellomlagringssystem. Sider som har liten trafikk, blir sjelden indeksert. Dermed kan de blir liggende lenge, på tross av at de har blitt fjernet av opphavsmannen. Men om opphavsmannen retter en henvendelse til oss, fjerner vi den umiddelbart.

La Google lagre livet ditt

Han kan også fortelle at Google med Web 2.0-teknikken har planer om å ytterligere skreddersy både søk og andre tjenester på Google.

I framtida kan vi blant annet vente oss massiv lagring via Google, slik at du blir helt uavhengig av din egen datamaskin når du skal jobbe eller hygge deg. Alt fra bilder til kalendere, adresselister og Word-dokumenter finnes hos Google – om du selv ønsker det…

Du kan også høre et intverju med Peter Fleischer i denne ukas Podcast fra ITavisen, som blir lagt ut fredag. Mannen har for øvrig en egen blogg der han diskuterer personvernproblematikk.

Se også Digi.no.

Annonse