Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Om det nå blir slutt på svindelen, skal være usagt. Men de store på nettet er i hvert fall enige om en felles standard. (Ill.: Ill. Per Ervland)

– Nettbankkonto tømt

En norsk kunde skal ha fått tømt kontoen mens hun var på juleferie. Og naboen skal ha blitt bedt av banken om å ta seg inn i kvinnenes leilighet for å hente PCen.

I følge DagensIT.no ble en kvinnelig norsk Skandiabanken-kunde frastjålet 95 000 kroner fra sin konto i Skandiabanken.

Måtte inn til naboen

Kundens nabo, Lars Gulbrandsen, ble i romjula oppringt av banken med spørsmål om å sjekke kvinnens PC mens hun var borte på juleferie. Bankens folk antok at kvinnens PC kunne være årsaken til sikkerhetsproblemer hos kunder.

Gulbrandsen hadde nøkkel til naboens leilighet, og banken ba om å få utlevert PCen for sjekk. Emn prosedyre vi vil tro er svært uvanlig for en seriøs bank.

Banken skal ha trodd det dreide seg om en trojaner. Men kvinnen hadde benyttet flere PCer mot nettbanken, så det er ikke gitt at dette err forklaringen.

– Ett tilfelle til

DagensIT.no hevder de kjenner minst ett tilfelle til der en norsk kunde har blitt rammet.

Kvinnens penger skal ha blitt overført fra den norske kontoen til en konto i Slovenia.

Både i Sverige og Norge har Skandiabanken varslet overgang fra faste sertifikater til løpende sikkerhetskoder. Svensk presse har tidligere skrevet at den svenske filialen skal ha hatt problemer, og at sikkerhethetsoppdateringen skyldes forsøk på innbrudd. Skandiabankens ledelse har verken villet bekrefte eller avkrefte dette.

Får pengene tilbake

Skandiabanken er en ren nettbank, og er svært populær på grunn av at den ikke tar gebyrer på tjenester de fleste andre banker tar betalt for.

Banken opplyser at den uheldige kunden får alle pengene sine igjen. I slike tilfeller er det banken og ikke kunden som har ansvaret for tapet.

Stikkord: internett