Hopp til navigasjon Hopp til innhold
iPhone kan komme til å koste amerikanske kunder rundt 18 000 for en 2-årig kontrakt. (Ill.: Foto: Apple)

«Må ha»-telefonen

Apples iPhone er et «at ingen har tenkt på det før»-produkt, selv om den mangler både 3G og GPS.

Kommentar: Apples nye mobiltelefon er faktisk mindre avansert enn toppmodellene fra de store innen mobilindustrien. Likevel gir den grunn til bukseksjelv både i Helsinki, Stockholm og Tokyo. MP3-spillere var jo godt etablert som konsumprodukt da iPod kom, og modellen ble ansett som nok en harddisk-modell av kyniske bransjefolk.

Ekstatisk markedsføring

Og det er fortsatt slik at iPod ikke er den beste eller mest avanserte eller allsidige MP3-spilleren på markedet. Men den har nå 62 prosents markedsandel, og det har de fleste respekt for.

Apple har altså greid å erobre verden med halvbra produkter før. Halvbra på batterikapasitet, anvendelighet og allsidighet. Stort sett alt annet enn brukervennlighet og design, der Apple uten tvil har hatt et fortrinn. De har også vært mye flinkere enn alle andre på markedsføring. Mens Microsoft-produkter avføder kloke analyser fra ekspertene og i høyden lette skuldertrekk fra kundene, blir Apples små og store nyheter nærmest mottatt med religiøs ekstase.

Det vil ikke forundre oss om de klarer samme trikset med iPhone.

iPhone har i likhet med iPod en «må ha»-faktor som er få andre mobilprodusenter forunt. Både Sony Ericsson, Nokia og Blackberry (og for den saks skyld HTC og Palm også) leverer allerede nå PDA-telefoner som gjør det aller meste som iPhone gjør – og mer til.

Mangler 3G

iPhone mangler 3G – bredbånd for mobil som er innført i store deler av verden. jeg merket selv hvor praktisk det er da jeg forleden sto på gata i Tokyo og visste at det i dette landet er helt andre telesystemer enn det norske GSM.

Med 3G kan systemene snakke sammen, og det var like enkelt å bruke min Nokia i Japan som i Norge – med både samtaler, SMS, e-post og web. Min reisekamerat hadde en standard GSM-telefon. Og fikk ingen kontakt med utenverdenen…

Google Earth uten GPS

På tross av at iPhone kommer med innebygd Google Maps, har Apple ikke hatt vett til å legge inn GPS. Dermed blir kart- og satellittbildetjenesten tilnærmet meningsløs sett ut fra et nytteperspektiv, dersom man da ikke elsker å se hvordan det ser ut på den andre siden av jorden når man er på farten.

Det innebygde kameraet er bare middels med sine to megapiksler (i Korea og Japan er mellom 3 og sju megapiksler ikke uvanlig), og Jobs nevnte ingen ting om video (noe vi går ut fra at er med).

Radikalt annerledes

Det er først og fremst brukervennligheten som vil trekke folk til denne telefonen, på tross av manglene. Jeg mener, dette er en telefon med en knapp på fronten! Og svært mye gjøres på en radikalt annerledes måte enn det vi er vant til. La oss ta noen eksempler:

Med iPhone kan du som med andre telefoner holde flere samtaler i gang parallelt. Forskjellen er at du har alle sammen oppe samtidig – visuelt. Slik at du kan veksle mellom personene du snakker med på en enkel måte med fingeren.

Gjør ting samtidig

Du kan også sende og motta SMS mens du snakker via den innbygde høyttaleren – uten å skifte applikasjon slik som på de fleste andre telefoner.

Pekeskjermen er presis og intuitiv på en helt annen måte enn det vi har sett før. Og det blir vanskelig for konkurrentene å lage noe tilsvarende, for Apple har sikret seg med et batteri av patenter her.

Parallellsamtalene er bare ett eksempel på hvordan fingrene styrer iPhone på et helt annet vis enn det vi er vant til fra PDA-telefoner. Det finnes mange fler. Du kan for eksempel skalere bilder ved å trekke fingrene fra hverandre, og zoome inn tekst på nettsider på samme vis.

Automatisk av

Flotte detaljer som at display og lyder skrur seg av automatisk når du fører telefonen mot øret for å ringe bidrar til å styrke inntrykket av at dette er en «at ingen har tenkt på dette før»-telefon.

Funksjonene som folk er vant til fra en iPod er selvsagt med – men på en annen og frekkere måter. Albumcovere vises i fullskjerm-modus, og filmer kan enkelt zoomes inn dersom den heldekkende 3,5 tommers skjermen skulle føles for liten. Telefonen velger automatisk høyde- eller breddebildeformat. Og med 8 GB lagring (eller 4) er det godt med plass i forhold til det som er gjengs hos andre leverandører.

Dyr moro

Hele stasen er bare litt over en centimeter tykk, og med sine runde flater burde den ligge godt i hånden.

Det er likevel noe som heter pris. iPhone er en dyr mobiltelefon. Selv med binding mot teleoperatøren Cingular i USA vil den koste nesten 4000 kroner – noe som er uvanlig høyt for selv en avansert modell.

Hva den kan komme til å koste når den kommer til Norge i løpet av høsten, er foreløpig uklart. Men om Apple får en avtale med Telenor og/eller NetCom, kan vi neppe forvente at dette blir noen «kronetelefon». Folk som bruker Nokia, er godt fornøyd med brukervennlighet og funksjoner. Det samme gjelder Sony Ericsson-brukerne. Det spørs om så mange av dem vil skifte til Apple med det første.

Stikkord: mac, Mobil