Bilde 1

Annonse


YouTube bryter løfte

Da YouTube inngikk en avtale med musikkgiganten Warner i september, var løftet om at YouTube skulle ha på plass et “avansert system for innholdsidentifikasjon og rapportering av godgjørelser” innen 2007 sentralt. Systemet skulle hindre at piratvare når det populære nettstedet.

Ikke på plass

2007 er i gang, men det nye systemet er fremdeles ikke på plass i følge nyhetsbyrået AFP.

– Å ikke overholde fristen vil være et stort feiltrinn av YouTube, men dette kan rettes opp dersom det er på plass innen en uke eller to, sier Michael McGuire som jobber med industrianalyse hos Gartner Research til AFP

Flere avtaler

Warner var det første store plateselskapet som inngikk avtale med YouTube. I ettertid har både Sony BMG og Universal fulgt etter.

Annonse


I avtalen fra september gikk Warner med på å la YouTube distribuere musikkvideoer, artistintervjuer og andre produksjoner fra plateselsakepet. Motytelsen er at Warner får sin del av kaken av YouTubes annonseinntekter på de sidene der selskapets produkter blir vist.

Lovnadene om å få på plass et system for å hindre piratvare var viktige for å få på plass samarbeidet, og nå spørs det om ikke YouTube er nødt til å skynde seg.

Kilde:
AFP/Yahoo News

Annonse