Hopp til navigasjon Hopp til innhold
X06-SHOT

Spillåret 2006

Tiden flyr. Vi oppsummerer alt det morsomme vi har gjort i år, innenfor spillverdenen.

Vi startet året med nestegenerasjonssmak i munnen. Xbox 360 var tross alt fremdeles rykende fersk, men vi hadde allerede rukket å bli nokså mette på PGR3, Perfect Dark Zero, Condemned og Kameo. Hyggelig nok var det to ferske og nokså etterlengtede 360-spill på vei i januar – Ridge Racer 6 og Dead or Alive 4. Ingen av dem innfridde nevneverdig (terningkast fire til begge), men det var hyggelig å ha noe å spille på 360, i det minste.

Spennende februar

Februar var derimot en skikkelig spennende måned. Tre originale, nyskapende og interessante spill var på vei. Og samtlige tre var sterkt forsinket i forhold til sine amerikanske og japanske utgivelsesdatoer. Vi snakker om We Love Katamari, Psychonauts og Shadow of The Colossus. Alle disse klarte å bevise at kreativiteten og intelligensen fremdeles lever i spillbransjen, og at også de spillerne med litt spesielle interesser finner noe å sette tennene i. Selv om vi rent personlig syntes Shadow of The Colossus ikke helt levde opp til potensialet.

Samme måned tar vi også turen til London og hilser på utviklerne av partysuksessene Singstar og Buzz, og ser på kommende spill i serien.

DS Lite ankommer

Den 2. mars får vi våre hender på noe utrolig kult: En Nintendo DS Lite, nyankommet direkte fra Japan. DS-maskinen hadde jo allerede rukket å etablere seg som en suksess, men den mindre og mye mer elegante utgaven knuste alle salgsrekorder. Og ikke minst gjorde denne lille maskinen at vår tiltro til Wii (da kun kjent som Revolution) steg ytterligere.

Samme dag går også årets Gullstikka av stabelen, med undertegnede som vanlig sittende i juryen. World of Warcraft ble den store vinneren, og spill som Buzz, Resident Evil 4 og Project Gotham Racing 3 stakk av med priser i diverse andre kategorier. Følg med for neste Gullstikka 1. mars 2007.

LARA
(Ill.: Thomas Marynowski)

Neste generasjon spill

Senere i mars stifter vi endelig bekjentskap med ingen ringere enn The Elder Scrolls IV: Oblivion. Spillet er svært så etterlengtet, og åpner en helt ny verden for oss. Nå begynner vi endelig å forstå hva neste generasjon kan bety for oss spillere. Hvilke muligheter som åpnes. Hvor storslått det kan føles. Oblivion har sine feil, men vi får et glimt av fremtiden, både visuelt og spillbarhetsmessig.

April gir oss også en del viktige spillutgivelser. For eksempel Tomb Raider: Legend, som er det første gode Tomb Raider-spillet på årevis. 90-tallsikonet Lara Croft beviser at hun fremdeles har livets rett, og spillet er en underholdende affære som tar oss tilbake til røttene av serien. Litt senere i april ankommer også det ultimate partyspillet ? Guitar Hero. Vi hadde siklet på det i månedsvis, og endelig var det også vår tur til å rocke. Og spillet innfridde til de grader.

Så kom Wii

Sist, men ikke minst, Drømmefall. Norge har tross alt kun ett spillselskap av internasjonalt format, så når Funcom gir ut noe, er det en begivenhet. Og vi faller for Drømmefall selv om spillet sliter med å levere rent spillteknisk. Det er rett og slett vanskelig å ikke bli fascinert av historien og persongalleriet.

Samme kveld som lanseringsfesten til Drømmefall, slipper Nintendo en liten nyhet. Deres nye maskin, tidligere kjent som Revolution, vil hete noe helt annet. Wii. Hva?! For et idiotisk navn, tenker vi. Men bryr vi oss om det i dag? Nei. Nintendo hadde rett, vi tok feil. Men vi hadde i det minste noe å snakke om på Drømmefall-festen!

Siste gang i LA?

Mens vi er inne på Lara Croft. Den menneskelige utgaven av spillheltinnen, Karima Adebibe, er på besøk i Oslo, og vi får naturligvis tid til et lite møte i hennes hotellsuite.

Reggie, kongen av Nintendo

Og da er tiden inne for vår årlige tur til spillverdenens navle. E3 altså. Lite visste vi da at det ville også bli vår siste tur til E3 slik vi kjente den, da messen restruktureres og nedskaleres fra neste år. Men litt av en spennende messe var det. PlayStation 3 og Nintendo Wii spillbare for første gang. Vår første sjanse til å prøvekjøre Gears of War. Se nærmere på Spore. Gå bak lukkede dører med Age of Conan, Army of Two, Assassin?s Creed, Too Human, Warhawk og en masse andre spill. Vi fikk også tid til å sette oss ned med selve Xbox-sjefen Peter Moore og høre hva han hadde å si.

Sonys katastrofe

Men det hele startet med den katastrofale pressekonferansen til Sony. Pressekonferansen gav inntrykk av at giganten var mer opptatt av å kopiere enn innovere. Og som i etterkant ble kilde til et uttall morsomme sitater. Pressekonferansen er imidlertid én ting, men vi ble mer overbevist da vi faktisk prøvde maskinen selv. Selv om det var klart at både maskinvaren og spillene var langt fra ferdige.

I tillegg til PS3 spilte vi altså Wii for første gang, og der var det også en elementer som tydelig var uferdige. Men vi ble definitivt sjarmert, overbevist om potensialen, og gledet oss til mer.

Singstar på norsk

Det er litt artig å tenke på at én av disse maskinene står i vår TV-hylle allerede, og den andre dukker opp i overskuelig fremtid. Det er ikke lenge siden de var knapt mer enn fantasiobjekter. Tiden flyr, som sagt.

Vel hjem etter E3 satt vi igjen med mange inntrykk. Men det var også tid for sommer, og en relativ dødperiode. Noen høyprofilerte titler dukker fremdeles opp, som Half Life 2: Episode One, New Super Mario Bros., LocoRoco og Prey. Så reiser vi til Quart-festivalen for å få første glimt av Singstar Norsk på norsk, og ikke lenge etter det drar vi på ferie.

Gears Of War

Og nettopp mens vi er på ferie dukker nyheten om E3s restrukturering opp. Ganske triste saker. Etter våre syv E3-reiser på rad var det vemodig å få høre at den glamorøse tiden er slutt. Men kanskje den nye, mer strømlinjeformede E3 blir et enklere sted å jobbe? Vi finner det ut når den tid kommer.

Litt senere på sommeren annonserer også Microsoft den endelige lanseringsdatoen på sitt etterlengtede Gears of War. 17. november, tilfeldigvis den samme dagen som PS3 slippes. Trodde vi da, i alle fall.

Tokyo kaller

For ikke lenge etterpå viser det seg at Sonys nye supermaskin blir utsatt i Europa. USA- og Japanlanseringene går som planlagt i november (men med sterkt begrenset antall maskiner), mens vi må vente til mars 2007. Vi ble ikke direkte glade av dette, nei.

Hvorfor må Europa vente igjen, Ken? - Det blir verdt det.

Men det ødelegger likevel ikke stemningen i Tokyo, hvor vi befinner oss i september. Tokyo Game Show er stedet, og ikke uventet domineres messen av PlayStation 3, i og med at Nintendo ikke stiller opp, tradisjonen tro. Én ting at vi får hendene på langt ferdigere versjoner av PS3-spill enn vi hadde prøvd på E3. En annen ting er at vi får en eksklusiv mulighet til å besøke kontorene til Sony, der vi både skåler med Kaz Hirai og Ken Kutaragi, og tar en prat med Phil Harrison. Ikke mange vanlige dødelige har vært der før oss. Vi får også audiens med Hironobu Sakaguchi, en av de originale skaperne av Final Fantasy, og får sjekket ut hans nye Xbox 360-prosjekter, Lost Odyssey og Blue Dragon. Som også tiltrekker seg mye japansk oppmerksomhet i dette tradisjonelt Xbox-fiendtlige landet. Men det er ingen tvil om at PS3 tar Tokyo med storm, i alle fall køene tatt i betraktning. Kanskje det er like greit at Nintendo ikke er på messen, for kaoset ville blitt fullstendig. Og mens vi er i byen, tar vi samtidig en titt på noen av de spesielle spillbutikkene der, og på Japans unike cosplay-kultur.

Til Barcelona

Nesten samtidig med TGS blir den endelige datoen for europeisk Wii-lansering også offentliggjort. 8. desember altså, som de fleste sikkert har registrert.

Rett fra Tokyo drar vi til Barcelona, for å dekke Microsofts X06-konferanse. Der er det ikke overraskende Gears of War som står i fokus, men MS annonserer også titler som Halo Wars, nye Banjo, Project Gotham Racing 4, og viser mer fra Bioshock, Forza 2, Alan Wake og Assassin?s Creed. Mange av dem får vi prøvd med egne hender, og vi snakker også med utviklerne av Crackdown og andre titler. Vi blir også glade for at Guitar Hero II endelig bekreftes til 360. Men det er Gears som står igjen som den store vinneren, og vi prøvekjører både enspiller- og flerspillervariantene med stor glede, samt snakker med sjefsprodusenten CliffyB.

 -2 millioner solgt, sjef.

PS3-prøvekjøring

Og da er den store spillhøsten plutselig i gang. Vi begynner forsiktig med etterlengtede 360-spill som Dead Rising, Test Drive Unlimited og Saints Row, og videre fortsetter det med gamle travere og etterlengtede titler som FIFA 07, PES 6, Need for Speed Carbon, Splinter Cell Double Agent, Neverwinter Nights 2, Gothic 3 og mange, mange flere. Og Sam & Max, den hysterisk morsomme tegneserieduoen, gjør en vellykket tilbakekomst med episodiske spill som slippes ca. en gang i måneden. Den første episoden slippes, og den andre er allerede så godt som klar.

Vi får i løpet av høsten flere sjanser til å teste PlayStation 3 og de kommende spillene, og går også et par nye runder med Wii.

Det er strengt tatt Wii som stjeler høsten, selv om den kommer rimelig sent. Den er tross alt tilgjengelig her og nå, mens elegante og sofistikerte PS3 må vi fremdeles vente på. Etter uttalige diskusjoner, rykter og prøvekjøringer får vi endelig Wii-dunderet hjem, og den lever opp.

Tre rivaler

Likevel er det Xbox 360 som står igjen som den store 2006-vinneren. Maskinen har fått et respektabelt antall kvalitetsspill i løpet av året. Xbox Live-nettverket har bevist at det per i dag er det beste alternativet til online-spilling på konsoll, og nye arkadespill dukket opp ukentlig. Vi mener at 360 har en lysende fremtid, men både Wii og PS3 kommer til å vokse i styrke i 2007. For nå er tiden med maskinvarespekulasjonene over. Nå er alle de tre maskinene (så godt som) her, og nå er det opp til spillene å overbevise.

Og med dette avslutter vi 2006. Hva synes du var høydepunktene? Hva gleder du deg til i 2007?