Hopp til navigasjon Hopp til innhold
ITUNES STORE DOMINERER: Foreløpig har ingen av konkurrentene klart å hevde seg.

Apple har grep på nettfilm-markedet

Den eneste konkuransen Apple har kommer fra fildelere.

I USA har iTunes Store et solid grep på salget av film, musikkvideo og TV-serier via nettet. Den eneste konkurransen det er verdt å bry seg om kommer fra fildelerne.

Amazon Unbox flopper

Ifølge NPD Group dominerer Apple fullstending på det amerikanske markedet når det gjelder online-salg av film og TV-serier. Med en markedsandel på 90 prosent er iTunes Store fullstendig uten reelle konkurrenter til tross for alle de nye aktørene som har dukket opp den siste tida.

Nummer to på lista, Vongo har en markedsandel på 5 prosent. Tredjemann er Movielink med en markedsandel på 3 prosent.

Resten, inkludert den mye omtalte Amazon Unbox, deler på de resterende to prosentene.

Porno på topp

Men det lovlige salget av film utgjør fortsatt en liten del av totalen. For hver film som selges lovlig lastes det ned fem ulovlige kopier.

Det som dominerer blant fildelerne er porno med 60 prosent og TV-serier med 20 prosent. Vanlige langfilmer står bare for 5 prosent av fildelingen, ifølge tallene fra NPD Group.

På den lovlige fronten dominerer TV-serier med 62 prosent av salget. På andreplass kommer musikkvideoer med 24 prosent og langfilmer med 6 prosent. Men det hører med at Apple ikke har tilbudt film på iTunes særlig lenge og foreløpig kan man kun kjøpe filmer fra Disney. Etter nyttår regner mange i bransjen med at det blir en endring på dette.

Ifølge analysen fra NPD Group vil filmsalget på nettet øke med mellom 100 og 200 prosent i 2007.

Når Apple vil åpne for salg av film her til lands er det foreløpig ingen som vet.

Kilde: MacWorld.

Stikkord: fildeling, internett, itavisen, mac