Dommen vil neppe føre til mindre fildeling, mener ITavisen-redaktør Tore Neset.

Annonse


Hvorfor iPhone?

iPhone er verdens sjuende teknologiske underverk. Du kan kaste kameraet, mobiltelefonen, MP3-spilleren og kanskje også laptopen. Denne dingsen vil dekke alle dine behov. Samtidig vil Nokia, Sony Ericsson, Samsung og LG gå konk. Apple vil rule ? alle andre kan gå til skifteretten.

«Ekslusive tips»

Omtrent slik blir verden etter 1. februar 2007, om vi skal tro de mange spekulasjonene som flyr rundt på nettet. Aldri før har forventningene vært så høye til noe IT-produkt. Og aldri før har fallhøyden vært så stor for Apple, som kanskje egentlig hadde ønsket seg litt mindre oppskrudd stemning.

Uansett kan man begynne å lure. Folk som påstår at de jobber for Apple, og som driver såkalt «viral markedsføring» ringer pressen med «eksklusive tips».Om dette er styrt av Apple, er vel helelr tvilsomt. Uansett har det blåst opp en mediestorm som er en Irak-krig verdig. Og som ethvert annet selskap ville ha gitt millioner for i reklamepenger.

Trenger vi den?

Midt i dette må det være pressens oppgave å se litt mer nøkternt på det. Trenger vi virkelig iPhone? Og vil telefonen virkelig fylle et hull i markedet ? eller til og med stjele markedsandeler fra de etablerte produsentene?

Annonse


De mest edruelige analytikerne snakker om at Apple maksimalt kan ta en til to prosent av markedet. dette fordi mobiltelefoner i motsetning til her i landet over store deler av verden ikke er merkevare. Eller rettere sagt ? de er teleselskapenes merkevare. Du kjøper ikke nødvendigvis en LG, men en Vodaphone.

Seint ute

På den annen side: Suksessen til Blackberry i USA tyder på at det i et slikt marked også er rom for profilerte produkter. Forutsatt at de har bedre og flere og ikke minst mer brukervennlige funksjoner enn «smør og brød»-telefonene til teleselskapene.

Vi skal også huske at Apple kom sent inn på MP3-spillermarkedet, akkurat som Microsoft var sent ute med å omfavne Internett. Er du bra nok og har du tyngde nok, kan tilsynelatende undere skje.

For de som ikke liker mobil

iPod var MP3-spilleren for alle som ikke likte MP3-spillere ? mest av alt fordi Creative og alle de andre lagde spillere som bare lot seg bruke av spesielt PC-interesserte med dybdekunnskap om Windows.

I dag er de fleste avanserte mobiltelefoner noe her. Komplett med uforståelige menyer og usynkrone synkroniseringsprogrammer og drivere som gir stygge advarsler i Windows. Når du samtidig kan risikere å gå glipp av samtaler og tekstmeldinger fordi du har spilt for mye musikk eller tatt opp et par videosnutter for mye, ligger markedet utvilsomt åpent for noen som kan dette bedre.

Styrt av telebransjen

Spørsmålet er om Apple virkelig kan det. Selskapet har ingen tradisjon for telekommunikasjon, selv om de utvilsomt kunne skru sammen en harddisk og et styreprogram i et lekkert, hvitt kabinett. Og kan de holde styr på GSM, 3G, CDMA og alle de andre variasjonene fra land til land? Folk reiser, og en iPhone som bare virker i Europa, Japan eller USA vil neppe være gangbar.

Dessuten: Teleselskapene gir ikke fra seg sine SIM-kort til hvem som helst. Og når de gjør det, skjer det til en pris som ofte er høyere enn om du binder deg. Apple kan risikere å møte sterk motstand fra en bransje som har et behagelig samarbeid med de etablerte telefonprodusentene.

Uansett: om den kommer mandag, 9. januar, 15. februar eller ikke i det hele tatt, så har det uansett vært en ytterst interessant høst…

Annonse