Hopp til navigasjon Hopp til innhold
ET STED Å MØTE VENNER: Når man klarer å kommersialisere noe så grunnleggende som behovet for sosial kontakt, blir lommeboka neppe tom med det

MySpace er verdens største portal

Yahoo var i mange år den største portalen på nettet. Nå er den tiden forbi.

På førsteplass finner vi nå nettsamfunnet Myspace.

Da den omstridte mediemogulen Rubert Murdoch kjøpte MySpace for 580 millioner dollar, eller vel 3,7 milliarder kroner, i fjor høst var det mange som ristet på hodet. Summen var alt for høy, særlig for et så nytt selskap som Myspace. Dessuten var MySpace mer hype enn reellt innhold, var gjennomgangstonen hos skeptikerne.

Nå viser det seg at de vågde å si at 580 millioner dollar var et røverkjøp, antakelig har fått rett. Murdoch har så langt hatt all grunn til å gni seg i hendene over denne investeringen.

Eksplosiv vekst

Etter oppkjøpet har det nemlig bare gått en vei for MySpace som har fortsatt sin eksplosive vekst mot netthimmelen. I dag har Fox Interactive Media, som er den formelle eieren av MySpace flere sidevisninger enn noe annet selskap verden over, skriver den danske næringslivsavisen «Erverv på nettet», epn.dk.

Antall sidevisninger hos Fox Interactive Media steg fra 38,7 millioner til 39,5 millioner november. Vanligvis ville ikke dette vært tilstrekkelig til å gå forbi Yahoo, som er veldig store i USA.

Nedover og nedover

Men de siste månedene har sidevisningene sunket som en stein hos den gamle internetthelten Yahoo. I oktober klikket folk seg inn på sidene deres 41,6 millioner ganger. I november var det bare 38 millioner som tok turen innom. At denne nedgangen kommer i en tid på året da nettrafikken er på sitt høyeste, gjør neppe situasjonen lettere for Yahoo.

Yahoo er likevel verdens største nettsted når man måler unike brukere. Fox Interactive Media må nøye seg med sjetteplassen på denne lista.

Stikkord: internett, itavisen