Annonse


SPILLTEST: Canis Canem Edit

Spillselskapet Rockstar er kjent for to ting. Det ene er GTA-serien, naturlig nok. Det andre er deres unike egenskap til å lage spill som skiller seg dramatisk fra alt annet i bransjen. Få andre tør å satse på så unik tematikk som bordtennis (Table Tennis) eller obskure 70-tallsfilmer (The Warriors) og komme unna med det.

Men enda mer modig er det å lage et spill som er plassert i noe så originalt som et skolemiljø. Likevel, med en gang vi begynner å spille, innser vi at Rockstar har klart det igjen. Canis Canem Edit er faktisk noe av det aller mest interessante som har skjedd i spillbransjen i løpet av året.

Canis Canem Edit er, om du var i tvil, det samme spillet som Bully. Bully-navnet brukes nå kun i USA. Spillet forteller historien om en nokså frekk og vanskelig 15-åring som heter Jimmy Hopkins. Etter å ha blitt utvist fra en rekke skoler, havner han i tøffe Bullworth Academy, hjemmet til en lang rekke plageånder, mobbere og psykotiske lærere som elsker å hevne seg på elevene. Jimmy er alene mot alle og nederst på rangstigen.

Deg mot alle

Ikke helt ulikt gjengstrukturen i GTA, består skolen av en rekke fraksjoner, samtlige skildret med dyp ironi og svært klisjefylte. Du har de halvveis tilbakestående, men godt trente “jocks”, rike, arrogante og nedlatende “preps”, tøffe, skinnjakkekledde “greasers” og hyperintelligente “nerds”, med et uendelig utvalg av fraser hentet fra science fiction-filmer. Jimmy må inngå relasjoner med samtlige av disse, og ditt forhold til grupperingene endrer seg etter hvert som du utfører flere og flere oppdrag. Det overordnede målet er mer eller midre å rett og slett løse de dyptliggende konfliktene som har preget skolen i årevis.

Annonse


Det på mange måter mest fantastiske med Canis Canem Edit er hvordan spillet klarer å fullstendig latterliggjøre samtlige kontroversielle forhåndsomtaler og andre debatter som har rast helt siden det ble offentliggjort. Her har vi et av de minst voldelige spillene på år og dag (du kan banke opp folk, men ikke drepe noen, og samtlige våpen er harmløse leketøy), og hele tematikken omhandler nettopp det å stå i mot mobbing og kjempe mot korrupte lærere – men likevel klarer media fremdeles å omtale det som “mobbespill”. Vi blir litt oppgitt noen ganger.

Men la oss snakke om hvor gøy dette er. Canis Canem Edit benytter seg av en del av ideene som gjorde GTA-serien til en så definerende tittel. Spillet består av en åpen verden og det er en masse oppdrag å gjøre, både frivillige og nødvendige. Likhetene slutter imidlertid å synes ganske fort. Canis prøver nemlig å innføre en tettere, mer fokusert struktur på spillbarheten. Siden du er 15 år, får du tross alt ikke lov å gjøre hva du vil, når du vil.


Se videoklipp fra Canis Canem Edit

Kjapp deg

Dermed har spillet en klokke som setter premisser for hva du kan gjøre og når. To ganger om dagen må du i timen, og du skal være i seng i elleve-tiden. Utenom disse begrensningene kan du bevege deg fritt. Ikke misforstå: Du kan fint skulke timene, for eksempel, men står i fare i å bli tatt. Du kan gå rundt om natta, men det er upopulært blant byens politi. Du kan til og med gå inn i jentegarderoben, men risikerer en tur til rektor hvis du gjør det og blir oppdaget. Tidsperspektivet setter et visst press på deg, men uten at det blir plagsomt – og du lærer deg å omgå begrensningene etter hvert.

Dessuten er det faktisk nyttig å gå i timen. Timene er en samling av progressivt vanskeligere minispill, og utfører du dem riktig blir Jimmy oppgradert – nye sykler, egenskaper eller angrepskombinasjoner er blant prisene.

Spillets verden vokser også jo lenger du kommer. Til å begynne med er det kun skolen og dennes fasiliteter som er tilgjengelige, men etter hvert får du tilgang til flere bydeler av den nærliggende byen. Den har en passelig størrelse, det er ingen mastodont som prøver å utkonkurrere San Andreas, men heller et behagelig, lite tettsted med glimrende layout og artige landemerker.

Alt henger sammen

Som vi sa tidligere har spillet en masse oppdrag å by på, både frivillige og essensielle for historien. Og for en fabelaktig samling oppdrag det er. Det artigste er hvor godt designerne klarte å integrere oppdragene i historien. Alt du gjør føles relevant, det passer inn i spillets verden, det føles gjennomtenkt og gjennomført. Hvert oppdrag begynner med et glimrende filmklipp, og enten du skal kaste egg gjennom vinduene til de rike guttene, imponere en jente ved å vinne henne en bjørn i fornøyelsesparken, eller skremme dine medelever på Halloween, er dette moro, underholdende og kreativt. Canis er et spill som får oss til å glemme tiden og smile fra øre til øre hele veien gjennom.

Og vi har selvsagt alle de små, artige sideoppdragene, som sykkelløp, boxing, den hjemløse fylliken som bor bak bussen eller han gutten som ber deg svømme til et skipsvrak for å se etter skatter. Det er så morsomt, dette.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Smart

Og vi vet jo alle hvor utrolig dyktige Rockstar er til å referere til popkultur, ironisere og parodiere, og krydre spillene sine med skarp dialog. Canis er fylt med slikt. Kommentarene til dine medelever er ofte ubetalelige. De forskjellige fraksjonene oppfører seg akkurat passe overdrevet, og de mange uforglemmelige personlighetene sørger for langvarig underholdning. Som den ekle kantinedama som nyser i maten, og lar deg gjøre det samme.

All denne moroa pakkes inn i pen grafikk – motoren er helt klart hentet fra GTA, men med byens mindre størrelse er det rom for høyere detaljnivå og variasjon. Det er et PS2-spill, og følgelig ingen ekstravagante spesialeffekter her eller høye oppløsninger, men pent nok for de fleste. Lydarbeidet er også eksepsjonelt, fra de flinke stemmeskuespillerne til det herlige, drivende lydsporet som vi ikke klarer å slutte å nynne på.

Så Canis Canem Edit får vår varmeste anbefaling, det er et spill for alle som er litt lei GTA og seriens uinspirerte kloner, men likevel ønsker et spill med lignende oppbygning. Canis tør gjøre noe nytt, fra den originale settingen til de morsomme oppdragene. Det er rett og slett timesvis med moro her, og vi tør hevde at det er et spill vi kommet til å huske i mange år fremover som et glimrende eksempel på genuin, intelligent spilleglede.

Annonse