Hopp til navigasjon Hopp til innhold
motorstorm

PS3: Slik er spillene

For en uke siden snakket vi om maskinvaren. Nå sjekker vi de første spillene til PlayStation 3.

Vi vet allerede at PlayStation 3 er en lekker, stillegående og fysisk stor maskin. Vi skrev nok om det for en uke siden.

Men maskinvaren er som kjent én ting, det som virkelig gjør en spillkonsoll verdt å kjøpe er, logisk nok, utvalget av spill.

I løpet av de timene vi nylig tilbrakte med PlayStation 3, fikk vi muligheten til å sette oss inn i tre spill: MotorStorm, Resistance: Fall of Man og Genji 2. Nå har vi riktignok spilt andre PS3-spill på diverse messer, som Warhawk, Lair og Gran Turismo HD, men i denne omgang konsentrerer vi oss om de tre titlene.

Så er dette ekte nestegenerasjon? Vel, det er liten tvil om at PS3 vil lide av det samme syndromet som 360 gjorde for ett år siden, spill som er langt fra optimalisert for den nye maskinvaren. Ikke alle spill til PlayStation 3 blender oss med sine visuelle detaljer. Men igjen, det kommer fremdeles spill til 360 som kunne like gjerne ha kommet ut på den originale Xboxen. Overgangsperioden mellom generasjonene er lang.

Bilgalskap

Men er det ett spill som kan kvalifisere seg som en nestegenerasjonstittel, så er det MotorStorm. Om ikke annet, så nettopp takket være det visuelle. For her har vi et spill som virkelig ser flott ut.

Spillet omhandler «offroad»-bilkjøring, så det er naturligvis mye sprutende gjørme. Faktisk den flotteste gjørmen vi har sett i et spill noensinne. Akkurat det vi trenger, ikke sant? Konseptet er faktisk veldig artig. Du velger mellom en rekke motorsykler, tradisjonelle biler, buggyer eller til og med en svær lastebil, og kjører et par runder på disse store og skitne banene. Kjøreegenskapene varierer mye fra kjøretøy til kjøretøy, men det handler ikke bare om fart her. Spillet dreier seg like mye om taktikk som rask kjøring. Banene endrer seg nemlig dynamisk etter som flere og flere av deltakerne kjører over gjørma. Det er også mange alternative ruter, så det handler til en hver tid om å finne den optimale veien gjennom banen.

Spillets fysikk er også utrolig imponerende. Alle kjøretøyene består av mange komplekse deler, og ved krasj får vi se i sakte film hvordan de detter fra hverandre. Veldig stilig.

Noen minuspoeng må vi trekke frem: Fartsfølelsen, blant annet, virker til å være ganske fraværende. Spillet hakker også noe, men det skyldes forhåpentligvis tidlig kode.

Men alt i alt er MotorStorm det spillet vi ser mest frem til på PS3. Hele ideen virker tiltrekkende og underholdende. Og vi kan bare tenke oss hvor moro det blir mot levende motstandere.

Vil vi virkelig ha bevegelsesstyring?

Et annet viktig moment er at MotorStorm støtter PS3-kontrollerens bevegelsesfølsomhet. Du kan altså styre bilene dine ved å tilte kontrolleren til venstre og høyre. Vi må si at akkurat i dette spillets tilfelle var ikke funksjonaliteten spesielt imponerende. Det var vanskelig å venne seg til det, og føltes rett og slett unødvendig. Det å styre bilene med den analoge stikken fungerer jo allerede mer enn bra nok, vi ser ikke poenget med å bli vant til et helt nytt styresystem bare fordi. Vi må selvsagt prøve andre spill som støtter bevegelsesstyringen før vi kan gjøre opp en endelig mening, så vi stiller oss avventende foreløpig.

Resistance: Fall of Man er en annen historie. Det er et ganske så tradisjonelt førstepersonsspill, i alle fall ved første øyekast. Bakgrunnen er riktignok interessant, og plasserer oss i etterkrigstidens Storbritannia, som nå må kjempe mot en invasjon av underjordiske monstre. Vi får assosiasjoner til velkjente spill som Call of Duty, selv om mekanikken er rimelig annerledes. Det er kanskje fargepaletten og det generelle visuelle uttrykket som gjør at vi tenker på allerede eksisterende spill. Det som imidlertid gjør Resistance unikt, er det kreative og spesielle våpenutvalget. Granater som skyter ut pigger og et gevær som fastlåser seg på én bestemt motstander var blant leketøyene vi prøvde, men langt flere artige våpen loves i fullversjonen.

Vi skjøt oss gjennom en rekke bymiljøer som bød på mange flotte og åpne områder, med en del forhåndsskriptede sekvenser og en solid dose intens skyting. Ingenting av det vi testet ut blåste oss av stolen, men spillet er absolutt ikke dårlig. Bare ikke helt nyskapende. Visuelt ser det greit nok ut, med utrolig stabil flyt på bildene, men det er heller ikke så mye spektakulært her. Vi ser uansett frem til å spille gjennom ferdigversjonen av spillet.

resistance screen

Krabbene angriper

Spill nummer tre, Genji 2. Ja, spillet med giant enemy crabs. Som vi fikk slåss mot. Her ble vi egentlig relativt skuffet, det var ikke mye med Genji 2 som føltes som nestegenerasjon. Det så strengt tatt ut som det første Genji (et ganske så underholdende spill, faktisk, i god Onimusha-stil), bare med høyere oppløsning, penere lyseffekter og litt flere detaljer. Men så hadde demoen vi prøvde klønete kamera og masse uferdige elementer. Så vi skal la være å gi noe dom over det nå, for dette var rett og slett langt fra ferdig. Vi liker jo spill i denne sjangeren, og syntes første Genji var gøy, så vi skal gi det en sjanse når det er ferdig.

Som med uferdige spill flest, er det en del å utsette på kvaliteten av demoene vi prøvde, men som vi vet blir fikset innen spillene faktisk slippes. Vi skal innrømme at de virkelig storslåtte spillopplevelsene uteble i denne omgang, men samtidig viser PlayStation 3 glimt av en potensiale som vi er sikre blir bare bedre og bedre utnyttet i tiden som kommer. Vi gleder oss, og kommer tilbake med flere inntrykk når vi får sjansen.