Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ekte Piñataer

SNIKTITT: Viva Piñata

Nå skal Microsoft satse på ungene. Vi setter oss ned med Rare, og sjekker ut det fargerike barnespillet.

Det er ingen hemmelighet at Xbox 360 er først og fremst en hardcore-konsoll, med titler som appelerer til dedikerte gamingentusiaster. Men midt mellom bråket fra Gears of War og Call of Duty 3 er det et ordentlig annerledes spill som kjemper om vår oppmerksomhet. Det er kanskje litt symbolsk at Viva Piñata slippes i begynnelsen av desember, få uker etter at røyken fra Gears of War-lanseringen har lagt seg.

Og det er en nokså bisarr opplevelse den legendariske/kontroversielle utvikleren Rare serverer oss denne gangen. Og de har fremdeles mye å bevise: Ingen av deres Xbox- eller Xbox 360-spill kan ubetinget kalles suksesser. Selv om titler som Kameo, Perfect Dark Zero eller remaken av Conker hadde sine kvaliteter, er de fremdeles langt unna den umistenkelige Rare-følelsen fra deres gullalder på 90-tallet.

For alle aldre

Viva Piñata kan muligens gi oss den samme følelsen. Om ikke oss, så kanskje ungene. For dette spillet er først og fremst rettet mot yngre spillere. Kanskje ikke de aller minste, fordi kompleksiteten er fortsatt noe høy, men de som allerede klarer å finne veien rundt en spillkontroller.

Konseptet handler rundt smått surrealistiske hager, som er i dårlig forfatning og som du skal omskape til levende, fargerike hjem til disse Piñataene, altså papirfigurer som skal representere alle mulige dyr.

Neill Harrison og Elissa Miller fra Rare viser frem Viva Piñata

Poenget er å gjøre hagen fristende nok til at forskjellige Piñata-arter skal flytte inn – og bli der. Det er altså viktig at selve hagen er attraktiv, og du kan modellere den etter eget ønske takket være de mange verktøyene du får tilgang til i løpet av spillet, og at det er nok liv der fra før slik at andre arter skal bli interessert. Så de første dyrene som dukker opp er små mark, og da blir selvsagt fuglene fristet. Og så videre. Du bygger altså et lite økosystem, der de forskjellige artene forholder seg til hverandre.

Rom for dramatikk

Det finnes også slemme Piñataer som gjerne dukker opp om natten, og disse må jages vekk på forskjellige måter. Det er ingen direkte vold i spillet, men du kan for eksempel slå dem med en spade sånn at de detter fra hverandre (men de dør ikke, og vil senere komme tilbake), eller rett og slett prøve å overtale dem til å bli snille ved å utføre visse oppgaver.

Relasjoner innen de forskjellige artene er også viktige. Piñataene er tydeligvis romantiske av natur, og det å få dem til å flørte med hverandre er et viktig element av spillet. Å få det motsatte kjønn interessert krever også visse oppgaver, og selve sjekkingen foregår via et lite minispill. Dermed kan de to flytte sammen. Søtt. Og resultatet er som oftest et egg.

I og med at det er et levende økosystem vi snakker om her, er det ikke bare kos hele veien. Hagen din må forsvares, og fra tid til annen må noen av de søte dyrene ofres for at systemet skal fungere som helhet.

Frihet

Det som muligens vil fenge mest er de mange små detaljene som gjør spillet såpass levende. Dine Piñataer kan tilpasses i det uendelige, det er massevis av måter å justere deres utseende på. Det samme gjelder hagen, som vil vokse seg større og større.

Resultatet er et spill som har en del elementer fra The Sims i seg (og en dash Animal Crossing). En svær sandkasse, på en måte, der du er fri til å leke rundt egentlig så mye du vil. Uten noe press. Men om du vil, kan du også fokusere deg å gå opp i nivåer, gå mer målrettet frem. Frihet er stikkordet.

pinata screen

Vi må ikke glemme at spillet Viva Piñata har tette bånd med en TV-serie som skal sendes i Europa fra nyttår, og som vil inneholde de samme karakterene og bruke den samme visuelle stilen. Det blir interessant å se om serien påvirker barn til å få interesse for spillet.

Rare presiserer at til tross for Viva Piñatas barnevennlige estetikk, er spillet ment for absolutt alle. Faktisk virker det som om mange av spillets elementer er for kompliserte for de yngre spillerne, og mest tilpasset mer erfarne gamere. Meningen er kanskje at både voksne og barn skal samles sammen foran Xbox 360, og utforske og bygge disse virtuelle hagene i felleskap.

Om spillet blir like fengende i sin endelige form som det ser ut som, er naturligvis vanskelig å si. Vi kommer tilbake med full anmeldelse nærmere lansering, som er 1. desember. Også i norsk utgave, for øvrig.