Annonse


SPILLTEST: FIFA 07

Glem Rosenborgs seriegull, fotballfiksingen i Italia, formsvikten til Ronaldinho, og Liverpools elendige borteform. Det er nå den virkelige fotballsesongen begynner. Spillhusene EA og Konami er i gang med sin sedvanlige fotballhøst med henholdsvis FIFA 07 og Pro Evolution Soccer (PES) 6, de to gigantene innenfor fotballunderholdning for sofaslitere. Vi tar først en kikk på EA Sports’ redesigna flaggskip for Xbox 360, før PES 6 følger seinere i uka.

EA har allerede sluppet to dedikerte fotballspill for 360- plattformen, men verken FIFA 2006:Road To FIFA World Cup eller FIFA World Cup 2006 revolusjonerte fotballspillingen på Microsofts neste generasjon-konsoll. Med FIFA 07 har EA forsøkt å omdefinere den særdeles populære serien, først og fremst ved å bygge om deler av den fra bunnen av.

Det som forsåvidt ikke er nytt er den sedvanlig lekre presentasjonen.

Lekker presentasjon

Selv om fotballkranglingen mellom FIFA og PES-entusiastene kan være bitrere enn en arvekrangel blant nær familie, er stort sett alle enig om at den totale pakken alltid ser best ut hos FIFA. Dette er glossy på en bra måte, og det er spektakulært. 360-versjonen er noe redusert når det gjelder liga-utvalget – Tippeligaen er for eksempel borte, mens alle de store europeiske ligaene dominerer klubbutvalget -, men til gjengjeld har EA Sports prioritert å bygge om blant annet ballfysikken for å forbedre spillbarheten.

Annonse


Akkurat det har de faktisk klart. Det er markant forskjell på ballens oppførsel i FIFA 07 sammenliknet med de to foregående utgavene, og du vil blant annet legge merke til at EA faktisk har akseptert at treghet er en del av fysikken. Det som tidligere var en matematisk presis pasning til en medspiller som befinner seg et stykke unna, har nå blitt et spørsmål om timing like mye som retning. Ballen vil ikke nå fram uten problemer, og det å bryte opp, og å lese, spillet har derfor blitt en enda viktigere del av FIFA-serien, både for laget som angriper og for laget som forsvarer seg.

Du vil også legge merke til at ballen oppfører seg omtrent så vilkårlig som en forventer når flere spillere braker sammen i duell.

Utmattelse

Noen vil kanskje synes at EA har overdrevet tregheten i ballen, og det har de litt rett i. Det virker fortsatt som en god idé å innføre en styrkemåler for vanlige pasninger, slik at pasningsspillet kan varieres i større grad, eller alternativt en PES-variant der en kan nå spillere som befinner seg lenger unna ved å holde inne pasningsknappen.

En annen nyhet som er verdt å nevne er justeringene for utmattelse.

FIFA har alltid vært preget – noen vil kanskje si for preget – av sprintfunksjonen. EA har nå delt inn utmattelse i “kortvarig” og “langvarig”, der den første dekker den kortsiktige slitasjen ved spurting, mens sistnevnte sier noe om hvor sliten spilleren er totalt sett. Der den kortvarige utmattelsen vil hente seg inn igjen idet løpingen går tilbake til normalt tempo, vil den langvarige utmattelsen synke ubønnhørlig mot tomt etter hvert som kampen nærmer seg slutten. Ekstraomganger blir således ofte en morsom affære, fordi de fleste spillerne faktisk er så slitne som de ser ut i virkeligheten.

Også mot slutten av kampene vil den som har porsjonert kreftene kunne hente ut mer når det andre lagets spillere er i ferd med å gå tomme, så forsiktighet kan være en strategisk dyd.

For mye av det gode

Likevel, det er sprintfunksjonen som til tider ødelegger mye av spillfølelsen. Noen kamper på Xbox Live beviser til fulle at FIFA ikke prioriterer laget, men derimot spilleren som har ballen.

Den som setter fart kan i visse tilfeller drible seg gjennom og forbi fire-fem spillere, mens resten av laget står og ser på. Er det for eksempel Ronaldinho eller Eto’o som har ballen, er sjansene store for at de for det første løper fra hele forsvaret, og for det andre scorer når de skyter. Sprint-funksjonen knekker de fleste forsvarerne litt for ofte, noe som gjør det altfor enkelt å score – selv om en i utgangspunktet er omringet av forsvarere. Dette er morsomt som vorspiel-underholdning, men en står utvilsomt i fare for å gå lei på sikt.

Når spillerne tidvis reagerer akkurat litt for treigt på instruksjonene, kan selv ikke de lekre animasjonene og spillerbevegelsene dekke over de kontrollmessige svakhetene. En må ofte vente på at animasjonssyklusene skal bli ferdig før pasningen kan slås, noe som blir ekstra tydelig ved online-spilling. Det gjør at det fort kan bli frustrerende, irriterende og lite lønnsomt å bruke mye tid på å bygge opp spillet. FIFA 07 ser sannsynligvis bedre ut enn noe annet fotballspill noensinne mens spillerne er på banen, men det er altså fortsatt en del å hente på lag- og kontrolldelen for EA.

Nesten slutt på finter

Dette understrekes ikke minst av at produsenten har fjernet stort sett det som finnes av finter. Det finnes riktignok et par nye ferdighetsbevegelser, men disse er egentlig ikke så mye annet enn mer eller mindre sofistikerte former for rykk. Spark ballen foran deg, varier med høyre- og/eller venstrevridninger, løp etter for å passere motstanderen. I tillegg er spillerveksling under kamp flyttet ned til den venstre trigger-knappen, en litt pussig prioritering, og ikke noe framskritt i forhold til det gamle oppsettet der denne knappen fungerte som press fra andreforsvarer.

EA har tidligere fått kritikk for at alle spillerne oppfører seg likt, men dette har de nå, som vi allerede har vært inne på, tatt tak i. Manchester Uniteds Ronaldo løper og oppfører seg som Ronaldo, minus filminga og det grinete “noen stjal slikkepinnen min igjen“-uttrykket, og Liverpools stigebil Peter Crouch er sånn passe keitete. Spillerne har dessuten fått ulikt ferdighetsnivå, så der Henry og Van Persie fra Arsenal kan score spektakulære brasse-volley-mål, vil mer ordinære spisser holde seg til heading eller rein putting.

EA skal like fullt ha honnør for at de forsøker å gå i dybden på den taktiske delen av spillet. De har blant annet gjort det mulig å redigere spillernes individuelle bevegelsesmønstre, slik at for eksempel hver forsvarer dekker sin sone og beveger seg i bestemte retninger idet dampveivalsen Wayne Rooney nærmer seg 16-meteren. Du kan også definere i hvor stor grad hver enkelt spiller skal involvere seg i det defensive og offensive arbeidet. Dermed kan du si at de to spissene dine ikke skal involvere seg bakover i det hele tatt, eller du kan si at Sami Hyypiä skal være med mye framover (en bedre oppskrift på fotballmessig selvmord har vi forøvrig knapt hørt).

Xbox Live er allerede nevnt, og der fungerer FIFA 07 stort sett utmerket. Vi opplevde riktignok forsinkelser på et par kamper, men det forsvant i løpet av sekunder.

Sammenliknet med den elendige Live- opplevelsen fra VM-spillet til EA i sommer er dette en stor forbedring. Det finnes imidlertid bestemte måter å spille online på som fører til enkle og billige mål, så hold et ekstra godt øye med ensomme spisser som går på løp og lange pasninger fra backene, for ikke å snakke om enkeltspillere som dribler seg gjennom midtforsvaret. Av og til er sklitackling og gult kort det eneste som kan redde deg.

KLIKK HER FOR FLERE BILDER

Og dommen er?

FIFA 07 er et vanskelig spill å oppsummere. Den totale pakken er noe av det flotteste vi har sett, og justeringsmulighetene har blitt bedre på den taktiske siden. Verdien av ballfysikk-forbedringene blir derimot noe redusert av et taktisk svakt AI, hvor en av og til får inntrykk av at hver spiller er alene på banen, og ikke sammen med et lag.

EA er nødt til å dempe de mest ekstreme egenskapene hos visse spillere, hvis ikke de ønsker at nitti prosent av online-spillerne velger seg Barcelona – fordi spillerne på topp kan løpe fra de fleste.

Vi ville også satt pris på en reduksjon av responstida fra knappetrykk til handling, slik at en kan utføre pasningen eller skuddet når en ønsker, og ikke et halvt sekund i forkant.
Det er ikke tvil om at FIFA 07 har et enormt potensiale, men for at spillserien skal si seks må EA stramme opp gameplayen enda noen hakk. Dette er på ingen måte noe noe dårlig spill, og vi kan garantere at du vil få mye moro på Xbox Live – vi er rett og slett bare usikre på om forbedringene er nok til at spillgleden varer.

Det er altså fortsatt mye å gå på, ikke minst når vi vet at Pro Evolution Soccer 6 har noe slikt som 150 finter – mens EA bestemte seg for å kutte ut de få de hadde. Det er ikke nødvendigvis den rette måten å vinne fotballkrigen på.

Annonse