Hopp til navigasjon Hopp til innhold
450-2

PS3: Nye inntrykk

Vi låser oss inne med en PlayStation 3 i noen timer. Les om hvordan den ferdige maskinen føles, og se video!

Selv om vi har allerede hatt en god del erfaring med PlayStation 3, har vi hittil kun hatt tilgang til maskinen på diverse messearrangementer, med kø, dårlig tid og stress. Det er naturligvis en helt annen opplevelse å kunne sette seg ned med en fersk spillkonsoll i fred og ro, i et lukket rom, og få spille så mye man vil.

Maskinvaren er tross alt helt ferdig nå, og masseproduseres for japansk og amerikansk lansering. Spillene vi fikk sett på (Motorstorm, Resistance og Genji 2) var nokså tidlige versjoner, de samme som ble vist frem på Tokyo Game Show i september. Programvaren til selve maskinen var noe tidligere enn hva butikkmaskiner vil komme med.

Eleganse

Så hvordan er den? Stor. Og skinnende. Og sort. Maskinen, satt opp stående, dominerer bordet det er plassert på. Ett pluss er jo at det ikke er noen ekstern kloss av en strømforsyning å bry seg om. Strømbryteren er noe klønete plassert på baksiden, akkurat som tilfellet er med PS2, mens en av/på-knapp sitter foran diskåpningen, ved siden av knappen som utløser disken. Knapp er for så vidt en upassende beskrivelse, det er snakk om trykksensitive overflater med symboler på.

Og ja, maskinen er ekstremt stillegående. Det suser litt i viftene, men det er overhodet ikke merkbart når man spiller.

Kontrolleren er, som de fleste allerede vet, lik den tradisjonelle DualShocken, men med noen endringer. Naturligvis er den trådløs, har én knapp i midten som skrur maskinen av og på, og kobler kontrolleren sammen med maskinen, og litt redesignede skulderknapper. De nederste skulderknappene er utformet litt mer trigger-aktig. På baksiden er det også fire røde lys som viser nummeret på kontrolleren du bruker. Vi merker at det går veldig raskt å få kontrolleren til å snakke med konsollen, det holder bare å trykke den midterste knappen i noen sekunder.

SE BILDENE AV PS3 HER!

Lettvekter

Det hele sitter rimelig godt i hånden, men det er ikke å komme bort fra at kontrolleren er ekstremt lett, kanskje for lett. Noe av den solide følelsen til for eksempel Xbox 360-håndkontrollerne er rett og slett ikke der. Mangelen på risting oppleves også som et minus, spesielt i et bilspill som Motorstorm. Likevel blir man vant til både vekten og ingen risting etter en stund. Vi ser for oss at de som eier flere konsoller og bytter jevnlig mellom diverse kontrollere kan oppleve PS3s såkalte SixAxis som en lettvekter. Hvis PS3 blir derimot den eneste konsollen som er i huset, blir du nok vant til det.

Menysystemet er velkjent for alle som har prøvd en PSP. Den såkalte cross media bar, altså den horisontale linjen med ikoner, som utvides med alternativer oppover og nedover, gjør det lett å navigere seg gjennom de forskjellige innstillingene for bilde, lyd, oppdateringer, lagrede spill, media og så videre. Selv om det er stilrent og elegant, har ikke menysystemet den mer spektakulære og fargerike følelsen til Xbox 360 dashboardet. Dessuten er ikonene små, og kan være vanskelige å tyde hvis du sitter langt unna TVen.

Vi tok oss ikke så mye tid til å grave oss gjennom de forskjellige alternativene, vi ville tross alt spille, men vi merket oss de forskjellige alternativene for innstilling av HD-oppløsningen, helt opp til herlige 1080p, diverse lydvarianter, og en meny for tilbehør, der det allerede er lagt inn støtte for mus og tastatur, samt et kamera som kommer i fremtiden (en ny variant av EyeToy, altså).

Temperatur

Én ting som er verdt å få med seg, er at PlayStation 3 definitivt blir varm etter noen timers kontinuerlig bruk. Spørsmålet blir hvorvidt dette kan bli et problem i tiden fremover – men dette finner vi ut etter mer dyptgående testing.

Vi fikk heller ikke i denne omgang testet nettverkstjenestene, men det kommer vi tilbake til med en gang vi får sjansen.

SE BILDENE AV PS3 HER!

Det ordet som kanskje passer best til PS3 er faktisk «sofistikert». Maskinen er uten tvil et elegant stykke teknologi, med små detaljer som gjør opplevelsen komplett. Du ser på en måte at det er lagt mye arbeid i det eksterne. Samtidig er menyene litt pregløse, selv om mange vil kanskje foretrekke denne minimalismen. Det spørs også hvordan det blir å håndtere denne lette, risteløse kontrolleren i lengden.

Men gleder vi oss til å få en sånn i stua? Ja.

Vi kommer tilbake med førsteinntrykk av spillene etter helgen.