Hopp til navigasjon Hopp til innhold
SLUTT: Hi-Fi-klubben gidder ikke lenger finne seg i at Apple blåser i norsk lov.

– Vil ikke selge iPod

Hifi-Klubben vil ikke lenger selge Apple-produkter på grunn av dårlig kundeservice.

Nå velger den populære kjeden HiFi-Klubben å droppe Apples produkter fra sitt sortiment på grunn av det de mener er elendig kundeservice.

Vi har besluttet å ikke lenger forhandle Apple produkter. Ikke fordi produktene er dårlige, men på grunn at det uakseptable servicenivået Apple tilbyr sine kunder, er beskjeden på Hi-Fi-klubbens nettsider.

Taper penger

– Vi taper penger på å selge iPod, sier Harald Haaland i HiFi-Klubben til VGNett.

Hvis iPod-en din er mer enn ett år gammel kan du se langt etter å få den reparert. Apple gidder nemlig ikke reparere produkter etter at garantitiden har gått ut. Både Forbrukerrådet og flere butikker opplever at Apple nekter reklamasjoner på iPod etter at deres egen garanti på tolv måneder er over. Etter norsk lov gjelder en reklamasjonstid på fem år for denne typen produkter.

– Vi har tatt i mot iPod-reklamasjoner, men har endt opp med å måtte betale alle kostnadene selv, det har vært veldig vanskelig å få sendt inn produkter til Apple etter at deres garantitid på tolv måneder har gått ut.

Reagerer kraftig

Også Forbrukerrådet reagerer sterkt på Apples kundehåndtering.
– Det er ganske oppsiktsvekkende når butikker velger å ikke selge Apples produkter på grunn av kundeservicen. Det er ingen tvil om at kunden har rettigheter utover Apples egen garantitid, sier Lars Grøndal i Forbrukerrådet.

– De som handler direkte fra Apple Store møter samme behandling som HiFi-Klubben. Det holder ikke å behandle kundene sånn. Vi er av den oppfatningen at Apple bryter norsk lov, sier Grøndal til VGNett.

Ingen kommentar

Apple er lite villig til å snakke om hvordan de behandler sine egne kunder.
– Vi oppfordrer alle som har problemer til å ta kontakt med Apple support, sier PR-manager i Apple, Fredrik Hallstan.

Stikkord: itavisen, mac