Verdien på salg av musikk i Norge har gått ned med 26 prosent det siste året. Det viser septembertallene fra IFPI Norge, som organiserer platebransjen i Norge.
Dette tallet inkluderer både fysiske og nedlastede produkter.
Singelsalget stuper
For fysiske produkter alene viser tallene for september en nedgang i volum på 29 prosent, og en like stor nedgang i verdi sammenlignet med september i fjor.
Annonse
Singelsalget gikk ned med 72 prosent i volum og 71 prosent i verdi i september i år sammelignet med samme periode i fjor.
Et lyspunkt er det at salget av musikk på DVD økte med 5 prosent.
Kunstig høyt nettsalg
Hittil i år er det solgt 6,6 millioner album, 210.000 singler og 235.000 musikkdvd-er her i landet. Samlet utgjør dette en omsetning på 435 millioner kroner – noe som tilsvarer en omsetningssvikt på 17 prosent i forhold til i fjor.
Lovlig nedlasting mot betaling fra iTunes, MSN og andre musikkbutikker utgjør en omsetning på 16 millioner kroner hittil i år, men dette tallet er ifølge IFPI kunstig høyt på grunn av etterrapportering av tidligere salg.
Annonse