Hopp til navigasjon Hopp til innhold
SUKSESS HJEMME: «Slemme jenter vil ha ris» er sett av 27 000 på Bubblare.

Suksess for norsk «YouTube»

Den morsomme amatørvideoen «Slemme jenter vil ha ris» blir sett av langt flere på skandinaviske Bubblare enn på internasjonale YouTube.

For en måneds tid siden etablerte svenske Bubblare seg på et norske markedet. Bubblare er et skandinavisk svar på YouTube med separate tjenester i Norge, Danmark og Sverige.

2700 så slemme jenter

Siden da har et stort antall nordmenn lastet opp sine mr eller mindre morsomme filmklipp til nettstedet. Flere av de mest populære ligger også på YouTube, men det største publikumet når de likevel på Bubblare.

I følge Bubblares administrerende direktør Oskar Kalmaru har «bestselgeren» Slemme jenter må ha ris sett 27 000 ganger på Bubblare, mens bare 3500 har sett samme videoen på YouTube.

Hårreisende metal

Den bokstavelig talt hårreisende heavy metal-parodien Metalblade Woman er bare sett av 100 på YouTube, mens Bubblare kan skilte med 7900.

Karpe Diems Fjern deg er derimot sett av 9800 på Youtube, mot 7700 på Bubblare. Men så har også den populære videoen ligget ute på YouTube i to måneder før Bubblare kom på banen.

Norsk er best

– På en måned har vi tatt inn hele forspranget, sier Kalmaru.

Både Bubblare og YouTube kan ses over hele verden, fra Shanghai til Trondeim. Men mye tyder på at folk foretrekker et nettsted der de ikke må lete blant titusener av til dels uforståelige videoer fra fjern og nær.

Lokalt slår globalt

– Det som er morsomt i Shanghai behøver ikke nødvendigvis være morsomt i Trondheim, sier Kalmaru.

Han mener suksessen beviser det han hele tiden har trodd – at lokalt slår globalt.

Stikkord: internett, lydogbilde