INNHOLD OG DISTRIBUSJON:  Innholdsleverandøren  NRK har nå forklart distributrør NextGentel hvor skapet skal stå.

Annonse


NextGenTel føyer NRK

Norges inntil videre nest største bredbåndsleverandør, NextGenTel, reduserte i juni overføringskapasiteten fra NRK.no til sine bredbåndskunder. Motivet var å spare penger.

– Vi kan ikke øke kapasiteten på våre linjer i takt med NRKs gratistilbud, sa markedsdirektør Morten Ågnes i NexGenTel i en kommentar til Forbruker.no.

Fotballfolket betaler

Men Tippeligaen har alltid hatt åpne sluser.

– Tippeligaen er en betalingstjeneste, og da får vi betalt for å overføre sendingene til våre kunder, var kommentaren fra markedsdirektøren.

Annonse


Nettsjef Bjarne Andre Myklebust i NRK satte liten pris på den nye strategien fra NextGentel.
TV 2 og Nextgentel har for øvrig alltid hatt et utmerket forhold.

– Vi synes ikke noe særlig om at våre produkter får redusert kvalitet hos sluttbrukeren, og jeg regner ikke med at brukerne synes noe særlig om det heller. Vårt prinsipp er at vi leverer upåklagelig kvalitet til alle bredbåndsleverandører. Derfra er det deres ansvar, sier Myklebust til NRK.

Sure kunder

For å klargjøre ansvarsforholdet publiserte nettsjefen en melding på NRK.no til NextGenTels kunder. Samtidig ble maksimum hastiget på NRKs nett-TV satt til 650 kbps for NGTs kunder.

Strategien bar frukter. Nå har nemlig NextGenTel ombestemt seg og kapasiteten er skrudd opp til samme nivå som før reduksjonen i juni.

– Jeg fikk en telefon fra NextGenTel tirsdag morgen. De fortalte at de har fått en del negative henvedelser fra kundene og at de har innsett at dette ikke går, forteller Myklebust videre.

Rollefordeling

Han mener det var viktig for NRK å bruke denne saken til å understreke rollefordelingen mellom innholdsleverandør og distributør.

– Det er viktig for oss å vise at vi leverer innhold og at det er distributørene som sørger for den distribusjonen kundene allerede har betalt for.

Saken har også ført til fornyet dialog mellom NRK og NextGenTel.

– Vi er i dialog om mer langsiktighet når det gjelder overføringskapasiteten. Vi drøfter også muligheten for et kommersielt samarbeid om betalt innhold fra NRK, sier Myklebust.

Annonse