PEPPER FOR ZERO: Den norske kampanjen for Coca-Cola Zero får sterk kritikk.

Annonse


Coca Cola bekrefter forum-spam

ITavisen har i den siste tiden mottatt flerfoldige tips om en organisert reklamekampanje på norske nettforum.

– Jeg har trøbbel med dama

Brukere av Norsk FreakForum har hittil registrert poster i 43 forskjellige forum, fra TVNorge og TV2 til Menigheden.no, fra brukeren Norge1. Brukeren legger inn meldinger som:

her er typisk eksempel på fella jeg går i når det er utseendet som er tema med dama!
noen som kjenner seg igjen?? hva skal man si da? jeg behøver virkelig tips…

– Raser mot Coca-Cola

Sammen med innlegget er det postet en link til en reklamefilm for Coca-Colas siste produkt, Coca-Cola Zero. Dette blir det imidlertid ikke opplyst om i innlegget.

Annonse


Norske forumbrukere raser mot den kamuflerte reklamen, og slakter Coca-Colas praksis med å fremstå som en av brukerne for å lure folk til å se selskapets reklamefilmer. Brukerne reagerer også på det som oppleves som snylting fra Coca Colas side – at man legger inn lenker til reklamefilmer i stedet for å betale for tradisjonelle bannerannonser.

Virus-markedsføring

Coca-Cola Norge innrømmer nå at det er de som står bak forum-kampanjen, sammen med byrået GoViral. Konseptet kalles Undercover Viral marketing, en betegnelse på markedsføring som sprer seg på samme måte som et datavirus.

Byrået GoViral spesialiserer seg i denne typen markedsføring. Byrået har kontorer i Sverige, Danmark, Tyskland og Storbritannia, i tillegg til at de har lokale representanter i 27 land.

Coca-Cola tar reaksjonene på alvor

Coca-Cola Norge har fått flere reaksjoner på denne formen for markedsføring. Kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby i Coca-Cola Norge sier til ITavisen at de tar disse reaksjonene på alvor, og at de vil ta markedsføringsformen opp til vurdering. Flateby understreker at produktet som reklameres for, Coca-Cola Zero, er rettet mot kjøpergruppen unge menn, og at denne gruppen er svært vanskelig å nå med tradisjonell reklame. Derfor har man denne gangen valgt å satse på utradisjonelle metoder.

Administrator Pål Rune Sørensen Tuv på Norsk FreakForum mener Coca-Cola bryter markedsføringslovens paragraf 1 ved å kamuflere reklamen som et vanlig foruminnlegg. Ifølge denne paragrafen skal all reklame tydelig fremstå som det det er – reklame.

– Klag til Forbrukerombudet

Tuv og Norsk FreakForum oppfordrer alle nettsteder som er blitt brukt i Coca-Colas kampanje til å sende inn klage til Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet kjenner ikke til den konkrete saken, men informasjonssjef Per Øivind Nielsen uttaler på generelt grunnlag at markedsføringslovens paragraf 1 krever at all markedsføring skal utformes og presenteres på en slik måte at den tydelig fremstår som markedsføring. Dersom Forbrukerombudet får inn en klage på Coca-Cola-kampanjen vil denne bli vurdert på vanlig måte.

– Forholder oss til norsk lov

– Vi forholder oss alltid til norsk lov. De som ser innslaget bør ikke være i tvil om at det er reklame. Når man ser reklamefilmen, er det tydelig at det er reklame. Selve foruminnlegget nevner ikke produktet, og vi anser ikke det som reklame, sier kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby i Coca-Cola Norge til ITavisen.

Annonse