MOBILKRANGEL: Johan Dolven i Forbrukerforsikring møter om kort tid i Oslo tingrett. Han håper det blir avklart at reklamasjonstiden på mobiltel

Annonse


Rettssak om levetid på mobil

I sommer ble Nokia stevnet for brudd på forbrukerkjøpsloven av forsikringsselskapet Forbrukerforsikring. En av selskapets kunder hadde en tre år gammel telefon der tastaturet hadde sluttet å virke.

Nokia ville verken reparere telefon eller refundere kjøpssummen, selv om reklamasjonsfristen er på fem år.

Tre til fire år

Nokia hevder at reklamasjonstiden er to år, siden en mobiltelefon etter deres mening ikke har en levetid på mer enn tre til fire år, melder det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Forbrukerforsikring stevnet Nokia for forliksrådet og Nokia valgte å overlate saken til bransjeforeningen Elektronikkbransjen. Dermed møtes partene i Oslo tingrett om kort tid.

Annonse


Mange rammet

– Vi vil om nødvendig forfølge denne saken helt til Høyesterett, sier administrerende direktør Johan Dolven i Forbrukerforsikring.

Han mener årsaken til at ingen privatpersoner har tatt denne kampen i retten, er at prisen på en mobiltelefon er såpass lav.

– Tusenvis av mobilbrukere har kjøpt telefoner av dårlig kvalitet som blir ødelagt etter kort tid. Både mobilbrukere og mobilprodusenter vil være tjent med en avklaring, sier Dolven.

Prinsippsak

Dommen vil uansett få store konsekvenser for både mobilbransjen og landets 3,4 millioner mobilbrukere.

– Nokia-saken er en viktig prinsippsak som vi håper skal lære mobilprodusentene at de ikke kan herse med norske forbrukere. Målet er at forbrukere skal få slått fast at de får den reklamasjonstiden de har krav på etter norsk lov, sier Dolven.

I flere år har mobiltelefoner vært på klagetoppen her i landet. Bare i første halvår i år fikk Forbrukerrådet 2500 henvendelser om mobiltelefoner.

Annonse