Hopp til navigasjon Hopp til innhold
LO Screenshot 2

SNIKTITT: Lost Odyssey

TOKYO (ITavisen): Med dette lovende rollespillet skal Microsoft kapre japanske hjerter. Vi fikk sett første glimt av Lost Odyssey.

Det er ikke hvem som helst Microsoft har rekruttert for sine største spillsatsninger for det japanske markedet. Noen av de originale hjernene bak Final Fantasy-spill (blant annet Hironobu Sakaguchi) er med og skaper to meget etterlengtede rollespill til Xbox 360, Lost Odyssey og Blue Dragon. Vi ble invitert til en eksklusiv visning av disse, og Lost Odyssey var i hvert fall et spill som imponerte stort.

OK, det var kanskje ikke så lett å sette seg nøyaktig inn i hva det hele handlet om. Vi la imidlertid øyeblikkelig merke til unikt design på karakterene, en blanding av det tradisjonelle, japanske, og samtidig moderne teknologi.

Sanntid og filmklipp

Klippene vi ble vist vekslet mellom fabelaktige, forhåndsrendrede filmklipp og ekte spilling, og det var til tider vanskelig å skille mellom disse. Overgangene mellom film og spill er i det minste svært elegant utført, og vi er vitne til enorme slag der majestetiske krigsmaskiner marsjerer mot helten, som har et klassisk rollespillutseende. Helten, Kain, kontrolleres av selve Sakaguchi, og det var vanskelig å legge merke til når nøyaktig filmklippet sluttet, og mannen selv begynte å spille.

Videre fikk vi en demonstrasjon av kampsystemet, som er rimelig tradisjonelt turbasert. Det gjelder å velge riktige angrep og riktig utstyr og hjelpemidler. Etter å ha kjempet mot soldater med rimelig spesielle hjelmer, rettes Kains oppmerksomhet mot en gigantisk maskin som ankommer kampstedet.

LO Screenshot 1

Dermed må angrepene rettes mot denne, og Kain ødelegger først to sidemonterte kanoner, og til slutt et sentral punkt som forårsaker en eksplosjon.

Gjennomført

Ved første øyekast er altså ikke kampsystemet spesielt revolusjonerende, men det gjør ikke så mye når det virker så mesterlig utført. Men vi er aller mest imponert over den generelle stemningen, utseendet og den flotte grafikken.

I følge skaperne inkluderer spillet flere elementer som ikke ble vist, og en rekke andre spillbare karakterer. Det er altså mye hemmelig som gjenstår, og det generelle publikumet vil selv få muligheten til å prøve ut spillet når en demo slippes på Xbox Live i nærmeste fremtid. Fullversjonen kommer imidlertid ikke i butikk før i 2007, men alle rollespillelskere bør definitivt se frem til Lost Odyssey, for dette er solide saker.