Microsoft fikk panikk og stengte Soapbox.

Annonse


«YouTube-killer» klar

Mens de store nettportalene har sovet i timen, har videoportalen YouTube blitt et av verdens mest populære nettsteder. Nå viser giganten Microsoft muskler for å ta igjen det tapte.

Kopierer YouTubes konsept

I dag slippes betaversjonen av Soapbox, som er navnet på Microsofts nye YouTube-konkurrent. Soapbox vil etterhvert bli integrert med Windows Live Messenger, slik at brukerne blant annet kan kjøre embedded-løsninger for video i lynmeldingsklienten sin.

Brukere av Soapbox vil kunne rangere, kommentere og tagge videoer. De vil også kunne opprette RSS-feeder og dele linker med andre via e-post. I likhet med YouTube vil Soapbox tilby embedded-løsninger slik at man kan vise Soapbox-videoer direkte på egen hjemmeside eller blogg.

– Størrelsen teller

Opplastingsgrensen er på 100 megabyte, men det er ingen grense på klippenes lengde eller antall klipp en bruker kan laste opp. Videoene kan blåses opp til full skjermstørrelse.

Annonse


Microsoft tror deres markedsposisjon vil hjelpe dem å knappe inn på forspranget til YouTube. MSN har 465 millioner besøkende hver måned. Dette gjorde MSN Spaces til verdens største bloggportal i løpet av kort tid, til tross for den sene lanseringen i 2004.

Lukket beta

Ifølge Microsoft skal Soapbox ikke ha reklame. Microsoft mener de blant annet kan tjene penger på løsningen ved å vise utvalgte videoer på MSN Video. Foreløpig er betaversjonen av Soapbox kun tilgjengelig for inviterte betabrukere. I løpet av de kommende ukene og månedne sier Microsoft at de vil utvide tilgjengeligheten, slik at alle som vil kan registrere seg som betabrukere.

Kilde:
News.com
BetaNews

Annonse