Hopp til navigasjon Hopp til innhold
KONTROVERSIELL MANN: Jim Fowler, AKA Dr. Evil.

Selg kontaktene dine på nettet

Forretningsmannen Jim Fowler liker å kalle seg selv Dr. Evil. Det er det mange som er enige i.

Fowler står bak selskapet Jigsaw, hvis forretningskonsept er å selge bedrifters kontaktinformasjon over nettet. Brukere av tjenesten kan også tjene penger på å videreselge sine egne kontakter.

Kraftige reaksjoner

Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Bloggere og spaltister har kalt Jigsaws forretningskonsept for alt fra ”ondt”, ”en veldig, veldig dårlig idé”, ”smart, men ekkelt” til ”et brudd på den sosiale kontrakten”, ”Grobunn for identitetstyver og spammere” og ”en forfølgers drøm”.

Siden oppstarten i 2004 har Jigsaw opparbeidet en database på 3 millioner kontakter i 150 000 forskjellige bedrifter. Brukerne opparbeider seg poeng ved å dele sine egne kontakter. Disse poengene kan også selges for penger, men hittil er det bare 131 av tjenestens 105 000 medlemmer som har benyttet seg av denne funksjonen.

Verktøy for selgere

Fowler oppfordrer medlemmene til å ta informasjon fra e-postsignaturer og visittkort og dele dette med de andre brukerne. Mange mener dette er uetisk, men Fowler avfeier kritikerne ved å si at dette er helt i tråd med tankegangen bak Web 2.0, der brukerne genererer innholdet.

Fowler har selv bakgrunn som selger, og har startet Jigsaw for å hjelpe andre selgere med å komme i kontakt med de rette personene i målbedriftene. Mange store amerikanske selskaper leverer allerede lignende tjenester, og Fowler satser på å ta opp konkurransen med disse.

Lover å slette ulovlige data

Fowler understreker at Jigsaw ikke oppbevarer data på privatpersoner, men kun på selskaper. Dersom selskapet får vite at data er fremskaffet på ulovlig vis, lover de også å slette dette.

Kilde:
SFGate

Stikkord: internett