Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Steve Jobs - her fra en annen aledning - ble observert flere steder i Oslo i går. (Ill.: Foto: Per Ervland)

– Apple skal selge film

En sang for åtte kroner – en film for 80? Ryktebørsen går som vanlig varm når Apple har noe nytt å by på.

Det som er sikkert er at Apple har invitert utvalgte medier til en større happening, «a special event», som de sier, i San Francisco tirsdag 12. september, samme dag som Apple Expo åpner i Paris.

I invitasjonen, som ser passe Hollywood-film ut, står det kun «It’s Showtime».

Det beste til slutt

Arrangementet overføres via satelitt til London der europeisk presse vil være til stede – også iTavisen.

Steve Jobs går på scenen klokken 19 norsk tid. Det blir ingen direkte videostream av arrangementet på nettet.

Onsdag ble hele iMac-serien og Mac Mini oppdatert uten at det kom annet enn en pressemelding fra Apple. Det kan bety at de sparer konfekten til 12. september.

Ny iPod

Det kommer nesten garantert en oppdatering av iPod-familien. iPod-modellene er ikke oppdatert siden september i fjor. Det er første gang i iPodens fem år lange historie at det går så lang tid før nye modeller avløser de gamle.

En ny Nano med dobbel kapasitet (8 GB) og metallfinish er tipset fra det vanligvis svært velinformerte nettstedet Think Secret.

I tillegg skal dagens iPod video oppgraderes med større harddisk. Noen «ekte» video-iPod er det ikke snakk om i denne omgang.

Samtidig er ryktene om iTunes Movie Store temmelig hardnakkede. Og Wall Street Journal, som regnes som svært etterrettlig omtaler det hele som et faktum.

– Apple har har hatt suksess med musikk, musikvideoer og tv-serier. Det neste logiske steget er film, sier Shaw Wu, analytiker hos American Technology Research, til Reuters

Hvor?

Apple var tidlig ute med å selge TV-serier og den satsingen har vært en suksess. Siden lanseringen for ett år siden er det solgt 35 millioner videoer til to dollar stykket på iTMS (iTunes Music Store). Men å selge film er noe helt annet enn å selge lavoppløste videoer til iPod.

Hvis Apple satser på iTunes Movie Store melder det seg mange spørsmål.

– Skal filmen kjøpes eller leies?
– Hvilken kvalitet snakker vi om?
– Hvor store er filene?
– Skal de streames eller lastes ned?
– Hvordan skal kundene se filmen? Datamaskinen er lite aktuell for de fleste.

Og sist, men ikke minst: Når kommer butikken til Norge?

Video-Airport?

Industrianalytikerne er i alle fall samstemte:

– Det er ingen tvil om at Apple tar sikte mot stua, sier Michael Greeson i Diffusion Group til Dow Jones.

Det mest velbegrunnede ryktet på hardware-fronten er en Airport som kan streame video, på samme måte som Airport Express streamer lyd i dag.

Uansett må det komme en kobling mellom Mac-en og TV-en. Hvordan den blir, gjenstår å se.

Stikkord: lydogbilde, mac