Hopp til navigasjon Hopp til innhold
FRAMTIDA: TiVo-brukerne kan likevel være nyttige for TV-selskapene.

CBS slår seg sammen med TiVo

TV-selskapet CBS omfavner nå TiVo-teknologien – det store spøkelset for kommersielle TV-kanaler.

CBS skal bruke TiVo til å reklamere for høstens nye TV-programmer.

Det er første gang en av de tre store i amerikansk kringkasting samarbeider med produsenter av digitale videoopptakere (DVR).

TiVo-brukerne får lov til å se piloten på CBS nye sitcom «The Class» en uke før den offisielle premieren.

Hopper over reklamen

«The Class»-piloten blir tilgjengelig for TiVo-abonnenter sammen med en pakke med klipp fra de tre andre CBS-seriene som har premiere i høst, «Jericho», «Smith» og «Shark»

«The Class», som handler om en fyr i tjueåra som tar opp vennskapet med venner fra tredjeklasse, blir tilgjengelig reklamefritt på TiVo. Til gjengjeld blir det vist 11 promoklipp fra andre CBS-serier etter episoden.

TiVo lagrer TV-programmene på en harddisk og seerne kan dermed se programmene når det passer dem.

Ikke minst gjør boksen det mulig å hoppe over reklamene, en mulighet som er fryktet både av annonsørene og de store TV-selskapene.

Ikke som andre seere

Nye undersøkelser har imidlertid vist av TiVo-brukere er særlig hengivne fans av de mest populære programmene. Tanken er å behandle disse brukerne pent – slik at de kan være mmed på å gjøre nye programmer populære.

– Teknologien er kommet for å bli, er kommentaren fra CBS-president George Schweitzer når det gjelder DVR og brukernes tendens til å skippe reklamene.

– Vi fant ut at de som bruker TiVo ser mer på TV og er langt mer engasjert i det de ser enn andre TV-seere. Vårt håp er at de ser våre programmer, slik at de kan fortelle andre hvor bra de er, sier Schweitzer til Reuters.

Stikkord: lydogbilde, Maskinvare