CBS skal bruke TiVo til å reklamere for høstens nye TV-programmer.
Det er første gang en av de tre store i amerikansk kringkasting samarbeider med produsenter av digitale videoopptakere (DVR).
TiVo-brukerne får lov til å se piloten på CBS nye sitcom «The Class» en uke før den offisielle premieren.
Hopper over reklamen
«The Class»-piloten blir tilgjengelig for TiVo-abonnenter sammen med en pakke med klipp fra de tre andre CBS-seriene som har premiere i høst, «Jericho», «Smith» og «Shark»
Annonse
«The Class», som handler om en fyr i tjueåra som tar opp vennskapet med venner fra tredjeklasse, blir tilgjengelig reklamefritt på TiVo. Til gjengjeld blir det vist 11 promoklipp fra andre CBS-serier etter episoden.
TiVo lagrer TV-programmene på en harddisk og seerne kan dermed se programmene når det passer dem.
Ikke minst gjør boksen det mulig å hoppe over reklamene, en mulighet som er fryktet både av annonsørene og de store TV-selskapene.
Ikke som andre seere
Nye undersøkelser har imidlertid vist av TiVo-brukere er særlig hengivne fans av de mest populære programmene. Tanken er å behandle disse brukerne pent – slik at de kan være mmed på å gjøre nye programmer populære.
– Teknologien er kommet for å bli, er kommentaren fra CBS-president George Schweitzer når det gjelder DVR og brukernes tendens til å skippe reklamene.
– Vi fant ut at de som bruker TiVo ser mer på TV og er langt mer engasjert i det de ser enn andre TV-seere. Vårt håp er at de ser våre programmer, slik at de kan fortelle andre hvor bra de er, sier Schweitzer til Reuters.
Annonse