Hopp til navigasjon Hopp til innhold
NYE MULIGHETER: Band som Towers of London vil få muligheten til å selge sin egen musikk via MySpace. (Ill.: Towers of London)

MySpace skal ta iTunes

Alle lanserer iTunes-konkurrenter i disse dager. MySpace har flere forutsetninger for å lykkes enn de fleste.

Apples digitale musikkbutikk iTunes står i dag for nærmere 80 prosent av den lovlige musikknedlastingen på verdensbasis. Nå står utfordrerne i kø.

iTunes-utfordrere i kø

Det har formelig haglet inn meldinger om iTunes-utfordrere de siste ukene. Mobilprodusentene Nokia, Samsung og SonyEricsson har alle annonsert enten nye eller sterkt forbedrede musikktjenester. I tillegg kan vi nok vente oss sterkere skyts fra Microsoft når deres Zune-spiller kommer på markedet.

En av de som nok har størst forutsetning for å lykkes grunnet eksisterende brukergruppe, er superpopulære MySpace. Mange musikkinteresserte bruker allerede siden for å oppdage ny musikk. Mange artister har opprettet profiler på siden, der de deler ut gratis musikk for å skape blest om eget produkt. Disse vil kan hende nå få tilbud om å selge musikken sin direkte til MySpace-brukerne.

Murdoch fyller lommeboka

Nå går MySpace i strupen på iTunes når de starter betaltjeneste for nedlasting av musikk. I løpet av året vil de ha en løsning på plass som innebærer at de kan selge musikk fra alle de store plateselskapene.

Mange lurte på hva Rupert Murdoch tenkte da han kjøpte MySpace for 890 millioner dollar i vår. Med 106 millioner brukere av nettverkstjenesten, og kjøpesummen allerede inntjent takket være en lukrativ annonseavtale med Google, ser det relativt åpenbart ut i dag.

Kilde:
Digi.no

Stikkord: internett, itunes, mp3, myspace