Hopp til navigasjon Hopp til innhold
SVINDEL: Flere har i de siste dagene fått en e-post utstyrt med denne logoen.

Nordea-kunder forsøkt svindlet

Nordea-kunder i Norge er forsøkt svindlet gjennom e-post som ga seg ut for å være fra banken.

Svindlere har de siste dagene forøkt å lure til seg kontoinformasjon fra norske kunder.

I en e-post som mange nordmenn har mottatt oppfordres Nordeakunder til å gå inn på en oppgitt nettside og logge seg inn i nettbanken.

E-posten er utstyrt med Nordeas logo og sendt fra en ukjent internettadresse i Frankrike, melder VG Nett.

I tillegg er den skrevet på svensk.

«Sikkerhetssystem»

I e-posten oppfordres kunden til å gå inn på en nettside og logge seg på nettbanken som vanlig.

Da skal angivelig et nytt sikkerhetssystem bli aktivert. E-posten er signert Nordeas antisvindelavdeling.

– E-posten havnet rett i spam-mappen min, men da jeg så at det sto Nordea på den ble jeg nysgjerrig, forteller Per Hugo Magnussen til VG Nett.

Han forsto raskt at det måtte dreie seg om et forsøk på svindel.

Ikke nytt

Slike svindelforsøk er ikke er nytt for Nordea.

– Vi opplever slike svindelforsøk jevnlig, men har understreket overfor kundene våre at de aldri må levere fra seg kontoopplysninger på slike henvendelser. Det er ikke den måten vi kontakter kundene på, sier informasjonsdirektør Kjell Flø i Nordea.

I mars i år ble flere kunder i DnbNor forsøkt lurt på tilsvarende måte.

Stikkord: internett