Hopp til navigasjon Hopp til innhold
GIR SEG: Industrigiganten Foxconn, som blant annet produserer iPod, dropper søksmålet mot to kinesiske journalister. (Ill.: Foxconn)

Saksøkt for iPod-avsløring

To kinesiske journalister blir saksøkt for millionbeløp etter at de avslørte slavearbeid på iPod-fabrikken i Kina.

Journalist Wang You og redaktør Weng Bao i dagsavisen China Business News blir nå saksøkt etter avsløringen av slaverilignende tilstander på fabrikken som produserer iPod i Kina.

Avslørte slavearbeid

Det er megafabrikken Foxconn som saksøker pressefolkene med krav om 30 millioner kinesiske Yuan, eller 23.7 millioner kroner. Bakgrunnen er avsløringen av arbeidsforholdene på iPod-fabrikken i Shanghai, der avisen blant annet hevdet at arbeiderne ble tvunget til å jobbe overtid for svært lav lønn.

Apple har tidligere innrømt at Foxconn har latt arbeiderne jobbe mer enn det som er anbefalt i Apples retningslinjer. Likevel velger selskapet bak fabrikken å gå til injuriesøksmål mot China Daily News.

Beslagla bankkontoer

China Daily News fordømmer injuriesøksmålet, og varsler motsøksmål mot Foxconn dersom journalistenes private konti ikke umiddelbart blir åpnet igjen, etter at disse ble frosset av domstolen på begjæring av Foxconn.

Rettssaken får stor oppmerksomhet i Kina. Der handler saken mindre om iPod, og langt mer om journalisters profesjonelle rettigheter.

Kilde:
Reuters

Stikkord: mp3