Hopp til navigasjon Hopp til innhold
450-2

SNIKTITT: Need for Speed Carbon

Sulten etter flere styla biler og brent gummi?

Etter at Need for Speed-serien la om fra mer virkelighetsbasert kjøring til Fast and the Furious-estetikk, med vekt på tilpasning av styliserte gatebiler og ulovlig kjøring, har den nådd nye kundegrupper samtidig som mange av de eldre entusiastene falt av lasset.

Konseptet er imidlertid lukrativt, samtidig som utviklerne fortsetter å flørte med alle som elsket «gamle» Need for Speed, ved å legge til elementer som politijakter i fjorårets Most Wanted.

Mye nytt under panseret

Og til høsten får vi naturligvis et gjensyn med spillet. Denne gangen heter det Need for Speed Carbon, og joda, det handler fremdeles i hovedsak om styla biler, gatekjøring, drifting, urban musikk og asfalt. Men det er jo også bare logisk at ting forbedres, videreutvikles og justeres, og Carbon byr faktisk på ganske mye nytt.

Electronic Arts inviterte oss nylig til Øyafestivalen for å gi oss en eksklusiv sniktitt på NFS Carbon, og selv om vi fikk spille en rimelig begrenset demo, klarte vi å gjøre oss opp nok inntrykk.

Demoen gav oss kun tilgang til tre biler, og tre løpsvarianter. Vi fikk altså ikke sett hvordan spillets progresjon fungerer, og hvordan du låser opp nye utfordringer – men i følge EA følger spillet tradisjonen med å plassere oss i en enorm by, der du kan kjøre fritt rundt og finne oppdrag. Byen fikk vi imidlertid ikke sett med egne øyne i denne omgang.

Det var tre tilgjengelige bilklasser: Tuner, Exotic og Muscle. Tuner er kanskje den klassen som minner mest om dine typiske Need for Speed-biler fra de senere år, mens de andre klassene har sine egne, unike karakteristikker.

450-3

Gummibiler

Det mest interessante er at selve prosessen med å style bilene er rimelig annerledes fra det vi er vant til. Hver bil har en rekke punkter du kan justere på: spoilere, felger, eksospotter, panseret, og så videre. Du velger hvilken av disse delene du vil fikse på, og kan, ved hjelp av et enkelt grensesnitt, endre tykkelse, form, lengde og andre detaljer. Teknikken er hentet fra EA sine sportsspill – de som lar deg redigere ansikter til spillerne. Prinsippet er det samme, og du får mer kontroll over utseendet på bilen, og et mer personlig preg.

De tre løpsvariantene vi fikk muligheten til å prøve er et tradisjonelt circuit-løp, der du kappkjører mot et visst antall motstandere, et drift-løp, der du skal sladde på mest mulig fancy måte, samt den nye duell-varianten.

Duell setter deg opp mot én motstander på én vei. Ditt oppdrag er først å jakte på vedkommende – eller holde deg så nærme som mulig bak ham, noe som gir deg poeng. Andre etappe er omvendt. Du blir jaktet, og må holde motstanderen unna så lenge som mulig. Kommer han for nærme, taper du poengene du har tjent opp. Og detter du ut av veien, er det over. Du må starte på nytt.

450-2

Ikke alene

En annen nyhet er lagmekanikken. Du vil i løpet av spillet rekruttere kompiser, som kan hjelpe deg under løpene – ved å for eksempel blokkere motstandere, eller gi deg tips over radioen. De vil også ha flere funksjoner utenom løpene, men disse er foreløpig ikke avslørt.

De løpene vi fikk prøve foregikk om natten, som kan signalisere at i motsetning til fjorårets Most Wanted, vil Carbon foregå i mørket hele tiden. Dette er imidlertid ikke avklart per i dag.

Selv om Most Wanted i fjor var tilgjengelig på Xbox 360, var det tydelig at spillet var først og fremst utviklet for den forrige generasjonen. Det skal ikke være tilfellet i denne omgang – Carbon skal utnytte kraften i PlayStation 3 og Xbox 360 til det fulle, og selv Wii-versjonen vil benytte seg av den lille konsollens unike muligheter. Xbox- og PS2-versjonene vil i denne omgang være nedskalerte utgaver av PS3/Xbox 360-koden, ikke omvendt.

Når dette er sagt, så ikke versjonen vi spilte banebrytende vakker ut. Carbon bruker en stylisert grafikk, med spor av tegneserieestetikk. Det er pent, men fremdeles et godt stykke unna detaljnivået vi så hos et såpass tidlig nestegenerasjonsbilspill som Project Gotham Racing 3. Dessuten måtte vi leve med noe treg framerate i demoen. Vi regner imidlertid med at disse problemene blir fikset innen spillet slippes i butikken.

Need for Speed Carbon kommer i november, og vi kommer naturligvis tilbake med full anmeldelse ved lansering.