Kundene ber om brosjyrer og er stadig innom med spørsmål. Men de kjøper ikke noe.
Fotohandler Bjarne Aune i Oslo Kameraservice forteller at betjeningen daglig opplever at potensielle kunder henviser til priser hos internettbutikker og store elektrokjeder.
– Mange går til oss for å få en diskusjonspartner, gjerne for å få bekreftet at de gjør et riktig kjøp av kamera – på internett, sier han.
– Men vi mener at vi klarer å yte en bedre service overfor kundene enn butikkene på nettet klarer, sier han til Dagsavisen.
Annonse
Dårlig moral
Informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet, en bransjeforening for fotokjeder, iimportører og laboratorier mener det vitner om dårlig moral å utnytte fotobutikkene i informasjonsinnhentingen før et kjøp, når man egentlig har bestemt seg for å handle et annet sted.
– Da bruker de tid, kunnskap og ressurser de ikke betaler noe for. Hvis folk skal kjøpe på nettet, får de bruke internett som informasjonskilde og spørre kundebehandlerne hos nettbutikkene, synes Førsund.
– Det bør være åpenbart for folk at det er dyrere å drive butikk på gateplan enn en internettbutikk med et lager hvilket som helst sted, sier han.
– Helt greit
Underdirektør Lasse Billington i Forbrukerrådet har ingen moralske betenkeligheter med å samle informasjon i fagbutikker
– Butikker konkurrerer på ulike ting. Noen konkurrerer på pris, andre på service, rådgivning eller beliggenhet. Jeg er glad hvis forbrukerne klarer å utnytte de enkelte forretningers særtrekk. Da har kundene skjønt litt om hvordan ting fungerer, sier han.
– Utfordringen for faghandelen er at den personlige servicen må være god nok for å kompensere for en høyere pris, sier han.
Annonse