Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fagbutikkene lei av nettkunder

Fagbutikkene er lei nettkunder som snylter på deres produktkunnskap.

Kundene ber om brosjyrer og er stadig innom med spørsmål. Men de kjøper ikke noe.

Fotohandler Bjarne Aune i Oslo Kameraservice forteller at betjeningen daglig opplever at potensielle kunder henviser til priser hos internettbutikker og store elektrokjeder.

– Mange går til oss for å få en diskusjonspartner, gjerne for å få bekreftet at de gjør et riktig kjøp av kamera – på internett, sier han.

– Men vi mener at vi klarer å yte en bedre service overfor kundene enn butikkene på nettet klarer, sier han til Dagsavisen.

Dårlig moral

Informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet, en bransjeforening for fotokjeder, iimportører og laboratorier mener det vitner om dårlig moral å utnytte fotobutikkene i informasjonsinnhentingen før et kjøp, når man egentlig har bestemt seg for å handle et annet sted.

– Da bruker de tid, kunnskap og ressurser de ikke betaler noe for. Hvis folk skal kjøpe på nettet, får de bruke internett som informasjonskilde og spørre kundebehandlerne hos nettbutikkene, synes Førsund.

– Det bør være åpenbart for folk at det er dyrere å drive butikk på gateplan enn en internettbutikk med et lager hvilket som helst sted, sier han.

– Helt greit

Underdirektør Lasse Billington i Forbrukerrådet har ingen moralske betenkeligheter med å samle informasjon i fagbutikker

– Butikker konkurrerer på ulike ting. Noen konkurrerer på pris, andre på service, rådgivning eller beliggenhet. Jeg er glad hvis forbrukerne klarer å utnytte de enkelte forretningers særtrekk. Da har kundene skjønt litt om hvordan ting fungerer, sier han.

– Utfordringen for faghandelen er at den personlige servicen må være god nok for å kompensere for en høyere pris, sier han.

Stikkord: digitalkamera, internett