Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– La PC-en bli hjemme!

Om du flyr til London og må sjekke inn PC-en, er det uklart hvem som betaler dersom du opplever skader eller tyveri.

laptop_fly
I går gikk terroralarmen i Storbritannia. På samtlige fly som skal innom London ble det innført strenge restriksjoner på håndbagasje. Bare det mest nødvendige kan tas med inn i kabinen. PC, iPod og kamera må sjekkes inn sammen med den vanlige bagasjen på samlebåndet.

– Forventer at flyselskapene dekker

– Vi forventer at flyselskapene dekker eventuelle tyverier eller skader, som jo er et faktisk problem, sier informasjonssjef Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske reiseforsikring til ITavisen.

Hun kan fortelle at forsikringsselskapet har hatt langt større pågang enn vanlig det siste døgnet. De fleste av henvendelsene skyldes de nye bestemmelsene.

Store dimensjoner

– Dette har store dimensjoner. Hele 180 000 passasjerer er innom London hver dag, så dette er et globalt problem. Jeg vet ikke om vi har hatt konkrete skadesaker ennå i forbindelse med dette, men det er uten tvil mange som lurer på hvordan de skal forholde seg.

Vennesland mener at flyselskapene har det største ansvaret dersom noe skulle skje med dyr elektronikk på veien fra innsjekkingsskranken til rullebåndet i London.

– Tidligere har jo flyselskapene vært svært klare på at de ikke ønsker elektronisk utstyr i innsjekket bagasje. Nå har de endret reglene, og da må vi forvente at de også justerer sine regler for erstatning. Men passasjerene er jo i realiteten fratatt sine valgmuligheter, og skal ikke bli skadelidende, sier Emma Elisabeth Vennesland.

– Vurderer hvert tilfelle

Administrerende direktør Harald Hollerud i Europeiske sier at dersom bestemmelsene skulle bli permanente, må bransjen inn i en helt ny dialog med flyselskaper og myndigheter.

– Dette er forhåpentligvis en kortvarig situasjon. Og da får vi vurdere erstatningssaker i hvert enkelt tilfelle. Det viktige er at kunden ikke skal bli stående uten dekning om uhellet er ute. Men blir slike pålegg fra myndighetene permanent, blir vilkårene i bransjen endret, sier Hollerud.

Han mener det kan bli snakk om å kreve erstatning både fra flyselskapene og britiske og amerikanske dersom det skulle bli et stort volum av krav knyttet til verdisaker i innsjekket bagasje.

Både Hollerud og Vennesland råder de som har muligheten til å la PCen være hjemme til å gjøre nettopp det.

SAS usikker

Informasjonskonsulent Hege Thoen i SAS Braathens sier at selskapet ikke har endret sine bagasjebestemmelser. Det vi i praksis si at de ikke tar ansvar for verdigjenstander som legges i innsjekket bagasje. Og det er fortsatt forbud mot de fleste elektroniske produkter ut over barbermaskiner og hårfønere – på tross av at myndighetene i USA og Storbritannia nå pålegger flyselskapene å frakte dem i lasterommet.

– Det viktige her er at det er britiske og amerikanske myndigheter som pålegger oss dette. Dermed er det en force majeure-situasjon, sier Thoen.

Fra Norge gjelder de nye bestemmelsene om null håndbagasje bare for turer med British Airways og Continental Airlines. Alle avganger til amerikanske destinasjoner – uansett opprinnelsesland – omfattes nå av bestemmelsene. Det samme gjelder på alle internasjonale flygninger fra Storbritannia.

Stikkord: lydogbilde, Maskinvare, pc