Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dropper TV, radio og aviser

«Nettverksgenerasjonen», ungdom mellom 16 og 24 år, leder an i det som blir betegnet som en radikal endring i folks medievaner.

16-24-åringene forkaster TV, radio og aviser til fordel for online-tjenester, melder BBC.

Resultatene, som man kan anta er skremmende lesning for eiere og ansatte i tradisjonelle medier, kommer fram i en rapport fra Ofcom, som tilsvarer det norske Post- og Teletilsynet.

I rapporten har Ofcom tatt for seg trendene innen TV, radio og telekommunikasjon i 2005 og 2006.

De unge voksne, som er døpt «nettverksgenerasjonen» i rapporten, omfavner ikke overraskende ny teknologi langt raskere enn resten av befolkningen.

Ifølge rapporten har 70 prosent av 16-24-åringene brukt MySpace eller tilsvarende sider, mot 41 prosent av befolkningen ellers.

En av fem har sin egen webside eller blogg og halvparten eier en spillkonsoll og/eller en mp3-spiller.

Ofcom-rapporten antyder at online-livsstilten har bidratt til fallet i tv-tittingen – denne aldersgruppen ser sju timer mindre på TV per uke enn gjennomsnitts-tv-seeren

Nettet trekkes også fram som forklaring på at 16-24-åringene hører mindre på radio, og leser færre aviser og blader enn før.

Døgnet har fortsatt bare 24 timer…

Stikkord: internett